W tych branżach jest najwięcej firm zarządzanych przez kobiety
Jak wynika z analizy Krajowego Rejestru Sądowego, przeprowadzonej na zlecenie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, w pierwszym kwartale 2022 r. największy odsetek działalności należących do kobiet (76 proc.) jest zarejestrowany w sekcji „pomoc społeczna bez zakwaterowania”, obejmującej m.in. różnego rodzaju wsparcie osób starszych i niepełnosprawnych oraz opiekę nad dziećmi, w tym żłobki.
W pokrewnej sekcji „pomoc społeczna z zakwaterowaniem” do kobiet należy 64 proc. firm, a w sekcji „opieka zdrowotna” – 55 procent. Obejmuje ona m.in. praktyki lekarskie i stomatologiczne oraz działalność fizjoterapeutyczną, a także pielęgniarską i położniczą.
Kobiety są również właścicielkami ponad połowy firm sklasyfikowanych jako „produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych substancji farmaceutycznych”. Sporo przedsiębiorczyń działa też w branży edukacyjnej – należy do nich 46 proc. biznesów, m.in. przedszkoli, szkół, firm organizujących wszelkiego rodzaju kursy i szkolenia, szkół językowych i nauki jazdy, a także firm doradztwa zawodowego czy prowadzących pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
Trzecim sektorem pod względem liczby firm należących do kobiet jest „pozostała indywidualna działalność usługowa”, obejmująca m.in. zakłady fryzjerskie i kosmetyczne, pralnie, solaria, salony masażu i odchudzające, salony tatuażu i piercingu oraz agencje hostess i biura matrymonialne. A także opiekę nad zwierzętami oraz ich pielęgnację, domy pogrzebowe, działalność astrologiczną i spirytystyczną. W tej bardzo pojemnej kategorii kobiety stanowią 63,5 proc. wszystkich właścicieli biznesów.
Kobiety a finanse, turystyka i handel
Jak się okazuje, sporo polskich przedsiębiorczyń działa w branżach związanych z finansami. Należy do nich nieco ponad połowa firm z sektora działalności prawniczej, rachunkowo-księgowej i doradztwa podatkowego, a także 47 proc. tych zarejestrowanych w sektorze ubezpieczeń, reasekuracji oraz funduszy emerytalnych.
Wiele firm zarządzanych przez kobiety znajdziemy też w branży turystycznej – 48,5 proc. w sektorze zakwaterowania, obejmującym hotele, obiekty noclegowe i pola kempingowe, oraz 48 proc. w sektorze „działalność organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane”.
Zdominowane przez kobiety są również branże „produkcja odzieży” – 62 proc. firm – oraz „produkcja wyrobów tekstylnych” – 53,5 proc. Własnością kobiet jest ponadto ponad połowa przedsiębiorstw zarejestrowanych w kategorii „działalność związana z grami losowymi i zakładami wzajemnymi” oraz połowa w kategorii „handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi”.
Do kobiet należy 32,5 proc. firm w Polsce
Do kobiet należy 32,5 proc. polskich firm, co w stosunku do ubiegłego roku stanowi spadek o 3 procent. Jednak liczba właścicielek spada wraz z rosnącą wielkością przedsiębiorstw. W sektorze firm mikro, zatrudniających od 1 do 9 pracowników, kobiety są właścicielkami 31 proc. biznesów. W przypadku małych firm (od 10 do 50 pracowników) jest to 25,5 proc., a średnich (od 51 do 250 pracowników) – już tylko 15,7 proc.. Natomiast w sektorze dużych firm (powyżej 250 pracowników) jest to zaledwie 13,3 proc.
Informacje pochodzą z badania Dun & Bradstreet. Analizie poddano dane z rejestru KRS za rok 2021. Badanie przeprowadzono w połowie stycznia 2022 r.