Te owoce i warzywa mają więcej witaminy C niż cytryna. Są tanie i łatwo dostępne. Które źródła witaminy C warto włączyć do swojej diety?

Monika Góralska
Monika Góralska
Witamina C to szczególnie cenny składnik naszej diety w sezonie jesienno-zimowym, ponieważ wzmacnia ona nasz układ odpornościowy poprzez branie udziału w procesie wytwarzania przeciwciał. Dzienne zapotrzebowanie na nią wynosi 80-90 mg.Sprawdź, które owoce i warzywa mają najwięcej witaminy C! Nie ma wśród nich cytryny!Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.
Witamina C to szczególnie cenny składnik naszej diety w sezonie jesienno-zimowym, ponieważ wzmacnia ona nasz układ odpornościowy poprzez branie udziału w procesie wytwarzania przeciwciał. Dzienne zapotrzebowanie na nią wynosi 80-90 mg.Sprawdź, które owoce i warzywa mają najwięcej witaminy C! Nie ma wśród nich cytryny!Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. margouillat/123rf.com
Udostępnij:
Witamina C pełni wiele ważnych funkcji w naszym organizmie, a przede wszystkim wspomaga układ odpornościowy w walce z patogenami. Organizm jej nie magazynuje, dlatego musimy mu ją dostarczać codziennie wraz z dietą. Z witaminą C w pierwszej kolejności zawsze kojarzy się cytryna. To prawda, że źródłem tej witaminy są owoce i warzywa, ale cytrusy wcale nie zawierają jej aż tak dużo, jak się wydaje. Te warzywa i owoce zawierają więcej witaminy C niż cytryna i są jej wartościowym źródłem.

Spis treści

Po co nam witamina C?

Witamina C, inaczej kwas askorbinowy, L-askorbinowy lub askorbinian jest przede wszystkim silnym przeciwutleniaczem, który zwalcza wolne rodniki. Dzięki temu zmniejsza stres oksydacyjny wywoływany przez nie w komórkach, co działa na nie ochronnie i przeciwdziała procesom starzenia. Ma także pozytywny wpływ na wygląd skóry, ponieważ bierze udział w produkcji kolagenu.

Najbardziej znane są jednak jej właściwości wspierające układ immunologiczny. Witamina C zwiększa bowiem aktywność komórek NK (natural killer) oraz limfocytów T i limfocytów B, które biorą udział w zwalczaniu szkodliwych drobnoustrojów. Dzięki temu witamina C wykazuje również właściwości przeciwnowotworowe. Pomaga także metabolizować białko i wchłaniać żelazo.

Organizm sam nie jest w stanie wytwarzać witaminy C oraz jej nie magazynuje, dlatego musi być ona dostarczana do niego codziennie z zewnątrz wraz z pokarmem. Źródłem witaminy C są warzywa i owoce. Uważana za bogatą w tę witaminę cytryna zawiera tylko 53 mg tej witaminy w 100 g, podczas gdy dzienne zapotrzebowanie u osób dorosłych wynosi 80-90 mg.

Sprawdź, które owoce i warzywa mają więcej witaminy C niż cytryna!

Zobacz także:

Właściwości witaminy C

Najważniejsze właściwości witaminy C to:

  • silne działanie przeciwutleniające i ochrona komórek przed wolnymi rodnikami,
  • ułatwianie przyswajania żelaza,
  • udział w wytwarzaniu czerwonych krwinek,
  • uszczelnianie naczyń krwionośnych,
  • wzmacnianie dziąseł i zębów, hamowanie krwawienia dziąseł,
  • zwalczanie bakterii wywołujących próchnicę,
  • przyspieszanie gojenia ran,
  • uczestniczenie w procesie syntezy kolagenu, poprawa wyglądu skóry,
  • udział w syntezie neuroprzekaźników, poprawiających pracę mózgu,
  • wzmacnianie kości i stawów,
  • regulacja ciśnienia tętniczego krwi,
  • hamowanie utleniania "złego" cholesterolu LDL, dzięki czemu zmniejsza zmiany miażdżycowe.

Zapotrzebowanie na witaminę C

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C według norm wyznaczonych przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego:

  • dzieci 1-3 lat: 40 mg/dobę,
  • dzieci 4-12 lat: 50 mg,
  • chłopcy 13-18 lat: 75 mg,
  • dziewczynki 13-18 lat: 65mg,
  • mężczyźni: 90 mg,
  • kobiety: 75 mg,
  • kobiety w ciąży <19 lat: 80 mg,
  • kobiet w ciąży ≥ 19 lat: 85 mg,
  • kobiety karmiące piersią < 19 lat: 115 mg,
  • kobiety karmiące piersią ≥ 19 lat: 120 mg.

Źródło:
Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wsparcie psychologiczne dla ukraińskich dzieci

Wideo

Materiał oryginalny: Te owoce i warzywa mają więcej witaminy C niż cytryna. Są tanie i łatwo dostępne. Które źródła witaminy C warto włączyć do swojej diety? - Strona Zdrowia

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strona Kobiet
Dodaj ogłoszenie