Czym zajmuje się psycholog szkolny?
Anna Nykiel: Zakres obowiązków psychologa szkolnego jest szeroki. W ostatnich czasach, gdy szybki dostęp do specjalisty jest utrudniony, rola psychologa szkolnego stała się niezwykle istotna.
Psycholog szkolny, współpracując z nauczycielami, wyjaśnia mechanizmy zachowania ucznia lub uczniów, a także może wskazywać sposoby rozwiązywania trudnych problemów. Tworzy wstępną diagnozę przyczyn niepowodzeń szkolnych dziecka lub jego nieprawidłowego zachowania. Obserwując dziecko na przerwie, wśród rówieśników, na lekcji, poznaje jego zasoby i wyzwania, z jakimi się mierzy. Poprzez rozmowy z nauczycielami i rodzicami poszukuje możliwości wspierania ucznia w ich naturalnym środowisku oraz wspiera wybór dalszej drogi zawodowej.
Psycholog szkolny we współpracy z nauczycielami może zauważyć pierwsze sygnały dotyczące trudności szkolnych i emocjonalnych wysyłanych przez dziecko. Takie informacje może też uzyskać bezpośrednio od dziecka lub rodziców zaniepokojonych obniżonymi wynikami w szkole, niechęcią chodzenia do szkoły lub drażliwym zachowaniem dziecka w domu. Jeśli rodzic zgłosi takie informacje do szkoły, możliwa jest szybka i skuteczna interwencja.
Psycholog szkolny współpracuje z Poradnią Psychologczno-Pedagogiczną oraz w ostatnim czasie z terapeutami środowiskowymi pracującymi w Poradniami Psychologicznej Pomocy Środowiskowej, powstałymi w ramach reformy psychiatrii w całej Polsce.
Może być też pierwszym dorosłym, który z uważnością wysłucha dziecko i przeprowadzi interwencję, gdy uczeń doświadcza przemocy, stresu związanego z obowiązkami szkolnymi, relacjami rówieśniczymi lub kontaktem z nauczycielem.