Amerykańskie badanie wykazało, że dzieci urodzone podczas pandemii mają niższe IQ. Badania przeprowadzone na dzieciach w wieku od trzech miesięcy do trzech lat sugerują, że ich rozwój poznawczy został zahamowany przez pandemię koronawirusa.
Wyniki badań sugerują, że dzieci urodzone podczas pandemii koronawirusa znacznie zmniejszyły sprawność werbalną, motoryczną oraz ogólną sprawność poznawczą w porównaniu z dziećmi urodzonymi wcześniej.
Pierwsze lata życia dziecka mają kluczowe znaczenie dla rozwoju poznawczego. Ale kiedy COVID-19 spowodował zamknięcie firm, żłobków, szkół i placów zabaw, życie maluchów znacznie się zmieniło, a rodzice byli zestresowani, próbując zrównoważyć pracę i opiekę nad dziećmi.
Przy ograniczonej stymulacji zachowań w domu i mniejszej interakcji ze światem zewnętrznym wydaje się, że dzieci z czasów pandemii osiągają szokująco niskie wyniki w testach mających na celu ocenę rozwoju poznawczego, twierdzi główny autor badania Sean Deoni, profesor pediatrii na Brown University.
W dekadzie poprzedzającej pandemię, średni wynik IQ w standaryzowanych testach dla dzieci w wieku od trzech miesięcy do trzech lat oscylował wokół 100, ale dla dzieci urodzonych w czasie pandemii liczba ta spadła do 78, zgodnie z analizą, która nie była jeszcze recenzowana.
Badaniem objęto 672 dzieci ze stanu Rhode Island. Spośród nich 188 urodziło się po lipcu 2020 r., a 308 przyszło na świat się przed styczniem 2019 r., zaś 176 urodziło się między styczniem 2019 r. a marcem 2020 r. Dzieci objęte badaniem urodziły się w terminie, nie miały zaburzeń rozwojowych i były w większości rasy białej. Naukowcy odkryli, że osoby z niższych środowisk społeczno-ekonomicznych wypadły w testach gorzej.
Największym powodem spadających wyników jest prawdopodobnie brak stymulacji i interakcji w domu, mówił Deoni. Rodzice są zestresowani i zdezorientowani… że interakcja, którą normalnie miałoby dziecko, znacznie się zmniejszyła.
Nie jest jasne, czy te niższe wyniki poznawcze będą miały długotrwały wpływ. – W pierwszych latach życia kładzione są fundamenty poznania, podobnie jak budowa domu – powiedział Deoni. – Zdolność do korygowania kursu staje się mniejsza, im starsze jest dziecko – dodał.
– Biorąc pod uwagę, że te dane pochodzą ze stosunkowo zamożnej części Stanów Zjednoczonych, gdzie wsparcie społeczne i zasiłki dla bezrobotnych są hojne, istnieje obawa, że w biedniejszych częściach kraju i świata może być gorzej – powiedział.
Sir Terence Stephenson, profesor zdrowia dzieci na University College London, powiedział, że badania były interesujące, biorąc pod uwagę, że wiele napisano już o wpływie na edukację dzieci w wieku szkolnym, ale niewiele badań dotyczyło niemowląt.
Powiedział, że kluczowym czynnikiem wpływającym na te niższe wyniki u niemowląt był prawdopodobnie stres rodziców, którzy borykali się z wyzwaniami zarówno w pracy, jak i zapewnianiu opieki nad dziećmi w pełnym wymiarze godzin. Być może nie jest zaskakujące, że najbardziej dotknięte zostały dzieci z rodzin o niższym statusie społeczno-ekonomicznym, ponieważ współgra to z wieloma innymi skutkami pandemii dotyczącymi finansów, zatrudnienia i zdrowia.
Najważniejsze wiadomości z kraju i ze świata
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Wielki powrót Ireny Santor na salony! Wszyscy patrzyli tylko na nią | ZDJĘCIA
- Pogrzeb Jadwigi Barańskiej w USA. Poruszające sceny na cmentarzu | ZDJĘCIA
- Gojdź ocenił nową twarz Edyty Górniak. Wali prosto z mostu: "Niech zmieni lekarza!"
- Na górze paryski szyk, a na dole… Nie uwierzycie w to, jak Iza Kuna wyszła na ulicę!