Spis treści
Ile jednorazowo wydajemy na weekendowego grilla?
Według sondażu przeprowadzonego w czerwcu przez UCE RESEARCH i Grupę BLIX na produkty do przygotowania potraw na grilla Polacy wydają jednorazowo:
- poniżej 50 zł (7,8%),
- od 50 do 100 zł (36,6%),
- od 100 do 150 zł (30,8%)
- od 150 do 200 zł (14,5%),
- od 200 do 250 zł (5%),
- od 250 do 300 (2,4%),
- powyżej 300 zł (1,2%),
- trudno oszacować (1,7%).
– 67,4% rodaków jednorazowo przeznacza na grilla średnio od 50 do 150 zł. Wydatki są porównywalne do tych, jakie wiążą się z przygotowaniem np. niedzielnego obiadu w domu. Widać, że grillowanie jest powszechne. Poza posiłkiem to również sposób na atrakcyjne spędzenie czasu z rodziną, szczególnie podczas ciepłych weekendów i dni wolnych od pracy – komentuje ekonomista dr Krzysztof Łuczak z Grupy BLIX.
Promocyjne zakupy na grilla, ile osób je preferuje?
Aż 89% osób biorących udział w badaniu stara się robić zakupy na grilla w promocyjnych cenach. 3,4% ankietowanych nie zwraca uwagi czy produkty, które kupują, są w okazyjnej cenie. 7,5% respondentów w ogóle nie śledzi promocji.
– Badanie idealnie potwierdza nasze bieżące obserwacje rynku, że obecnie już 8 na 10 Polaków kupuje produkty spożywcze w promocjach. Dotyczy to również artykułów na grilla. Inflacja sprawia, że Polacy dokładnie sprawdzają, ile kosztują poszczególne towary. I nie kupują ich w pośpiechu – komentuje dr Krzysztof Łuczak.
Grillowanie w wersji wege i mięsnej. Co preferujemy?
Ankietowani określali również w badaniu, jakie produkty żywnościowe najczęściej kupują na grilla. Większość stawia na grillowane potrawy w wersji tradycyjnej, ale część z nas decyduje się na zdrowszą wersję grilla z warzywami w roli głównej. Podczas grillowania w plenerze oczywiście nie może zabraknąć piwa, jednak coraz częściej stawiamy na wersję bezalkoholową.
– Kulturowo Polacy spożywają dużo mięsa, bo w dawnych czasach mocno utarło się przekonanie, że jest to kojarzone z dobrobytem. Dzisiaj ta tendencja zmienia się, a nabywcy częściowo przechodzą na produkty wegańskie lub próbują tego typu nowości coraz szerzej dostępnych w sklepach – podkreśla Marcin Lenkiewicz, współautor badania z Grupy BLIX.
Na grilla najczęściej wybieramy:
- 83,6% – mięso (m.in. pierś z kurczaka i karkówkę)
- 82,5% – kiełbasę,
- 73,6% – ankietowanych nie potrafi obejść się bez ketchupu,
- 65,5% – pieczywo,
- 62,1% – piwo,
- 54,5% – musztardę,
- 12,3% – ryby,
- 6,8% – produkty wegetariańskie i wegańskie.
– Produkty wegetariańskie oraz ryby są zdecydowanie mniej popularne, gdyż rzadziej kojarzą się z tradycją grillowania. Pozostają czymś nowym i zapewne minie jeszcze sporo czasu, zanim te artykuły zyskają na popularności. Ponadto są znacznie droższe i póki co mniej dostępne niż kiełbasy czy karkówka – komentuje dr Krzysztof Łuczak.
Lista zakupów to element obowiązkowy w 2022 roku. Jakie sklepy wybierają Polacy?
Ponad 70% ankietowanych przed planowanym grillem przygotowuje listę zakupów, żeby kontrolować wydatki i nie wpaść w sklepie w pułapki licznych promocji.
– Tworzenie list zakupów pomaga w bardziej rozsądnym kupowaniu, co wiąże się również z ograniczeniem marnotrawienia jedzenia. Wielu Polaków przegląda Internet lub gazetki promocyjne i na tej podstawie decyduje się robić konkretne listy zakupów – podkreśla dr Łuczak.
W ankiecie pojawiło się też pytanie, gdzie ankietowani robią zakupy spożywcze na grilla? Aż 98,3% osób zaznaczyło dyskonty, hipermarkety preferuje 17,5% respondentów. Ok. 10% osób robi zakupy w sklepach osiedlowych, a w supermarketach – 8,2%. Targowiska i bazary wybiera 6,2% ankietowanych, a sieci typu convenience – 2,5%.
Meble na balkon i na taras
Dom i nieruchomości
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Wielki powrót Ireny Santor na salony! Wszyscy patrzyli tylko na nią | ZDJĘCIA
- Pogrzeb Jadwigi Barańskiej w USA. Poruszające sceny na cmentarzu | ZDJĘCIA
- Gojdź ocenił nową twarz Edyty Górniak. Wali prosto z mostu: "Niech zmieni lekarza!"
- Na górze paryski szyk, a na dole… Nie uwierzycie w to, jak Iza Kuna wyszła na ulicę!