Jak Polacy postrzegają kuchnię polską? [WYNIKI BADANIA]

mad
Typowo polskie potrawy
Typowo polskie potrawy
Kuchnia polska ma smak słony, a typowe polskie potrawy to bigos, żurek i kotlety schabowe. Obcokrajowców poczęstowalibyśmy pierogami i bigosem. Przyprawy kojarzone z polska kuchnią to czosnek i pieprz. Tak wynika z badania „Jak Polacy postrzegają kuchnię polską?".

Kantar TNS na zlecenie MAKRO Polska przeprowadził badania: „Jak Polacy postrzegają kuchnię polską?". Wyniki nie zaskakują, ale watro im się przyjrzeć bliżej. Zapytani o to, jakie smaki i przyprawy kojarzone są z kuchnią polską, respondenci wskazali smak słony (49 proc.), ziołowy (44 proc.) i kwaśny (39 proc).
Według badanych przyprawy kojarzone z tradycyjną kuchnią polską to: czosnek (52 proc.), pieprz (36 proc.), chrzan (33 proc.), pietruszka (32 proc.), majeranek (32 proc.) i koperek (29 proc.). Z pierwszych znanych polskich książek kucharskich wynika, że w dawnej Polsce popularne były przyprawy takie, jak szafran, imbir, goździki, gałka muszkatołowa czy cynamon. Przyprawy te były natomiast rzadko wskazywane przez respondentów (od 1 do 3 proc).

Króluje bigos i kapuśniak
Za potrawy typowo polskie i niezapożyczone z innych krajów badani uznają bigos (94 proc.), kapuśniak (86 proc.), kaszankę (85 proc.), żurek (85 proc.) i kotlet schabowy (83 proc.).

Poczęstujemy pierogami
W badaniu zapytano również, czym Polacy poczęstowaliby gości z zagranicy, aby pokazać im smak kuchni polskiej. Badani wskazali dania, które najbardziej lubią – pierogi (40 proc.), bigos (34 proc.) i sernik (34 proc.). Jednak nie są to, poza bigosem, potrawy uważane za najbardziej charakterystyczne dla kuchni polskiej.

Jadamy w domu
Polacy regularnie jadają polskie dania w swoich domach – przygotowane samodzielnie lub przez bliskich – 75 proc. respondentów jada tak co najmniej kilka razy w tygodniu. Widoczne są jednak pewne różnice ze względu na miejsce zamieszkania – mieszkańcy dużych miast rzadziej niż pozostali jadają polskie dania we własnych domach. W gościnie – u rodziny lub znajomych – jada 69 proc. badanych, kilka razy w miesiącu lub rzadziej. Natomiast poza domem – w restauracji lub innym lokalu gastronomicznym – 58 proc. badanych jada polskie dania raz w miesiącu lub rzadziej.

Chleb musi być z Polski!
W badaniu zapytano również o to, czy Polacy zwracają uwagę, aby produkty spożywcze pochodziły z Polski. Respondenci najczęściej zwracają uwagę na rodzime pochodzenie pieczywa (85 proc.), rzadziej mięs i wędlin, nabiału i warzyw (od 82 proc. do 83 proc.). Najmłodsi badani (w wieku 18-24 lata) przykładają wyraźnie mniejszą wagę niż pozostali do pochodzenia kupowanych produktów spożywczych.

Nie cenimy rodzimej kuchni
Wyniki wskazują, że Polacy nie postrzegają siebie jako narodu szczególnie ceniącego i pielęgnującego kuchnię narodową. Za większych patriotów kulinarnych wskazują Włochów, Japończyków, Francuzów, Chińczyków czy Greków.
Na postrzeganie patriotyzmu kulinarnego wpływ ma płeć i wiek. Kobiety i osoby młodsze w większym stopniu niż mężczyźni i osoby starsze postrzegają Polaków jako ceniących własną kuchnię narodową.

Będą edukować
Raport „Jak Polacy postrzegają kuchnię polską?” przygotowano na podstawie badania opinii publicznej, przeprowadzonego w lutym 2018 roku przez Kantar TNS na zlecenie sieci hurtowni MAKRO Polska. MAKRO Polska rozpoczęło właśnie program Polskie Skarby Kulinarne. Celem inicjatywy jest zwiększenie świadomości Polaków na temat bogactwa polskiej tradycji kulinarnej i rozbudzenie w nich patriotyzmu kulinarnego. Program składa się z dwóch filarów: pierwszym z nich jest edukacja szefów kuchni, restauratorów i uczniów szkół gastronomicznych poprzez warsztaty, spotkania, materiały edukacyjne i wsparcie ekspertów. Drugim filarem programu jest natomiast popularyzacja wiedzy na temat kuchni polskiej wśród konsumentów m.in. poprzez cykl filmów i animacji edukacyjnych.

Zobacz koniecznie:

Zobacz też:

Zobacz też:

Nie masz pomysłu na obiad? Zobacz:

Zainspiruj się!

Zobacz koniecznie:

Zobacz też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kobieta

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronakobiet.pl Strona Kobiet