Koniec fałszywych promocji i wyprzedaży w sklepach. Nowe obowiązki sprzedawców od 2023 roku

Bartłomiej Ciepielewski
Nowelizacja przepisów, która wejdzie w życie na początku 2023 roku ma chronić przed „pseudorabatami” oraz nieuczciwymi promocjami
Nowelizacja przepisów, która wejdzie w życie na początku 2023 roku ma chronić przed „pseudorabatami” oraz nieuczciwymi promocjami Jan Hubrich / Polska Press
Nowelizacja przepisów zapobiegających nieuczciwym promocjom w sklepach weszła w życie 1 stycznia 2023 roku. Główna zmiana dotyczy obowiązku umieszczania na metkach dwóch cen, czyli aktualnej oraz najniższej, która obowiązywała w ostatnich 30 dniach przed wprowadzeniem obniżki. Nowe przepisy mają chronić klientów przed fikcyjnymi wyprzedażami, które można było zaobserwować m.in. podczas Black Friday.

Spis treści

Od stycznia weszły w życie przepisy wzmacniające ochronę konsumentów. Przegłosowana przez Sejm nowelizacja wdraża unijny pakiet przepisów, nazywany dyrektywa Omnibus. Zmiany te nakładają nowe obowiązki na właścicieli firm, rozszerzają prawa klientów, a także regulują rynek e-commerce.

Zakaz fałszywych promocji

Jedną z kluczowych zmian zawartych w ustawie jest obowiązek nałożony na firmy w zakresie przedstawiania promocji klientom. Od stycznia przedsiębiorcy będą zobowiązani do informowania o najniższej cenie usługi lub produktu, która obowiązywała w ostatnich 30 dniach przed rozpoczęciem promocji. Celem tych działań jest ochrona przed sztucznym podwyższaniem cen przed organizowanymi promocjami. Przepisy obejmą zarówno sklepy stacjonarne, jak i platformy internetowe.

Zmiana ta jest pozytywnie odbierana przez konsumentów, choć budzi pewien niepokój wśród przedsiębiorców. Jak informuje w rozmowie z MarketNews24 Ida Kierzynka-Śledź z Kancelarii Ożóg Tomczykowski, „wymóg ten może zniechęcić przedsiębiorców do dalszego obniżania cen w ramach jednej promocji w okresie 30-dniowym, co ostatecznie będzie niekorzystne dla konsumentów”. Można to jednak rozwiązać za sprawą planów promocji dla 30-dniowych okresów, które polegają na stopniowym wprowadzaniu kolejnych rabatów od najmniejszych do największych.

Coraz częściej sięgamy po marki własne. Nie chodzi tylko o oszczędność

Coraz częściej sięgamy po marki własne. Nie chodzi tylko o oszczędność

Marki własne w ciągu ostatnich lat mocno zyskują na znaczeniu – stanowią już ponad 20 proc. sprzedaży koszyka FMCG, a co najmniej raz w roku po tego typu produkty sięga już 13,5 mln polskich gospodars...

Maciej Badowski
Maciej Badowski

Koniec kupowanych recenzji

Obecnie w sklepach internetowych pod produktami czy usługami często pojawiają się komentarze osób, które piszą opinie na zlecenie bez wcześniejszego zapoznania się z towarem. Po wejściu dyrektywy Ombnibus w życie stanie się to niemożliwe, gdyż na przedsiębiorców zostanie nałożony obowiązek weryfikowania wystawionych recenzji.

Poza wspomnianymi wyżej zmianami nowelizacja wprowadza też kilka innych rozwiązań. Zakazane będzie handlowanie teoretycznie identycznym towarem tej samej marki, ale na przykład ze zmienionym składem, zależnie od kraju UE. Co więcej, wszyscy sprzedawcy internetowi będą musieli wyraźnie zaznaczyć czy funkcjonują jako firma, czy też osoba fizyczna.

Obowiązkowe e-faktury w handlu już za rok. Wielu przedsiębiorców nie zdąży, będą kary

Obowiązkowe e-faktury w handlu już za rok. Wielu przedsiębiorców nie zdąży, będą kary

Katalog kar za niewystawienie faktury w systemie, specyficzne dane wymagane dla e-faktury ustrukturyzowanej czy docelowo brak możliwości wystawiania dokumentów księgowych przy zastosowaniu kas rejestr...

Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
Janusz I
Może wreszcie ktoś zainteresuje się reklamami mediaexperta?
Wróć na stronakobiet.pl Strona Kobiet