Spis treści
Od stycznia weszły w życie przepisy wzmacniające ochronę konsumentów. Przegłosowana przez Sejm nowelizacja wdraża unijny pakiet przepisów, nazywany dyrektywa Omnibus. Zmiany te nakładają nowe obowiązki na właścicieli firm, rozszerzają prawa klientów, a także regulują rynek e-commerce.
Zakaz fałszywych promocji
Jedną z kluczowych zmian zawartych w ustawie jest obowiązek nałożony na firmy w zakresie przedstawiania promocji klientom. Od stycznia przedsiębiorcy będą zobowiązani do informowania o najniższej cenie usługi lub produktu, która obowiązywała w ostatnich 30 dniach przed rozpoczęciem promocji. Celem tych działań jest ochrona przed sztucznym podwyższaniem cen przed organizowanymi promocjami. Przepisy obejmą zarówno sklepy stacjonarne, jak i platformy internetowe.
Zmiana ta jest pozytywnie odbierana przez konsumentów, choć budzi pewien niepokój wśród przedsiębiorców. Jak informuje w rozmowie z MarketNews24 Ida Kierzynka-Śledź z Kancelarii Ożóg Tomczykowski, „wymóg ten może zniechęcić przedsiębiorców do dalszego obniżania cen w ramach jednej promocji w okresie 30-dniowym, co ostatecznie będzie niekorzystne dla konsumentów”. Można to jednak rozwiązać za sprawą planów promocji dla 30-dniowych okresów, które polegają na stopniowym wprowadzaniu kolejnych rabatów od najmniejszych do największych.
Koniec kupowanych recenzji
Obecnie w sklepach internetowych pod produktami czy usługami często pojawiają się komentarze osób, które piszą opinie na zlecenie bez wcześniejszego zapoznania się z towarem. Po wejściu dyrektywy Ombnibus w życie stanie się to niemożliwe, gdyż na przedsiębiorców zostanie nałożony obowiązek weryfikowania wystawionych recenzji.
Poza wspomnianymi wyżej zmianami nowelizacja wprowadza też kilka innych rozwiązań. Zakazane będzie handlowanie teoretycznie identycznym towarem tej samej marki, ale na przykład ze zmienionym składem, zależnie od kraju UE. Co więcej, wszyscy sprzedawcy internetowi będą musieli wyraźnie zaznaczyć czy funkcjonują jako firma, czy też osoba fizyczna.