Spis treści
Co cenią kobiety na rynku pracy? Potrzeby i wartości przede wszystkim
Dla pań kluczowa jest praca w zgodzie ze swoimi potrzebami, wartościami i pomysłem na dalszy rozwój zawodowy. Ankietowane Polki wskazały, że dla nich ważne jest, by te czynniki można było porównać nie tylko z potrzebami czy kulturą organizacyjną firmy, ale również z jej ofertą i to jeszcze przed złożeniem aplikacji.
Z kolei w ogłoszeniach o pracę, panie oczekują transparentności informacji, zwłaszcza na temat oferowanego wynagrodzenia, jasności w kwestii perspektyw rozwojowych i ścieżki kariery oraz opisu zadań. Zależy im, aby ich pracodawca prowadził biznes w sposób etyczny, profesjonalny i z poszanowaniem dla środowiska.
Polki wybierają hybrydowy model pracy i transparentnych pracodawców
Zdecydowana większość ankietowanych kobiet chciałaby znać wysokość wynagrodzenia na oferowanym stanowisku przed złożeniem aplikacji (86,6%), a nieznacznie mniej uważa, że dobre relacje i indywidualne podejście do pracownika buduje zaufanie do pracodawcy (81,9%).
Jednocześnie 75,5% ankietowanych kobiet wybiera pracę w modelu hybrydowym, zaś 65,4% wskazało, że mentoring i dokładne wprowadzenie w zakres obowiązków odpowiednio przygotuje do rozpoczęcia pracy. To wyniki raportu "Czego Polki szukają na rynku pracy" "opracowanego wspólnie przez Her Impact i PwC Polska.
"Kobiety deklarują zbliżone preferencje i ambicje zawodowe do całego przekroju młodego społeczeństwa. Atmosfera w miejscu pracy i stabilność zatrudnienia i zarobków stają się coraz ważniejsze przy wyborze pracodawcy. W opiniach kobiet coraz częściej pojawiają się refleksje na temat ESG (Environmental, Social and Corporate Governance theory) – zdecydowana większość docenia to, że firma działa "na rzecz dobra wspólnego" - mówi Katarzyna Komorowska, partnerka PwC Polska z zespołu People & Organization.
"Jednak jeszcze więcej badanych zwraca uwagę na sukcesy finansowe pracodawcy, które mogą się przełożyć na sukcesy finansowe pracowników. Polki zdecydowanie chcą większych zarobków oraz większych szans na rozwój zawodowy, jednak największą obawą respondentek jest niesprzyjająca atmosfera w pracy"- dodaje Katarzyna Komorowska.
Elastyczny czas pracy na pełnym etacie
Z badania wynika, że zdecydowanie najbardziej preferowaną formą zatrudnienia jest pełen etat uwzględniający możliwość elastycznego czasu pracy (ponad 60%). Opcję pełnego etatu ze stałymi godzinami pracy wybrało 19% badanych, a najmniej poszukiwaną formą współpracy jest niepełny etat (niespełna 3% badanych). Spory odsetek ankietowanych kobiet decyduje się na współpracę w formie samozatrudnienia (ponad 10%).
Największą popularnością cieszy się praca hybrydowa – preferuje ją prawie 76% badanych kobiet. Pracę stacjonarną wybiera tylko 8.1% Polek. Wśród najbardziej popularnych form wynagrodzenia i benefitów respondentki zdecydowanie wskazały na stabilne i pewne zarobki. Najpopularniejsze korzyści pozapłacowe, takie jak opieka medyczna i karta sportowa nadal są preferowane, jednak zdecydowanie rośnie znaczenie dopasowanych, dobrze dobranych benefitów będących wyrazem troski pracodawcy, np. kolejny dzień wolny albo dodatkowe dni urlopu.
"Badanie pokazało też, że kobiety cenią sobie elastyczny czas pracy i hybrydowy model pracy, jak również zindywidualizowane podejście do ich potrzeb mające wyraz w oferowanych benefitach. Wskazuje to na chęć swobodnego dostosowywania się do zmian, których często w życiu zawodowymi prywatnym doświadczamy” - zaznacza Agnieszka Jurkowska, ekspertka Her Impact.
Przyjazna atmosfera w pracy jest najwyższą potrzebą badanych kobiet, a jej brak najwyższą obawą przed rozpoczęciem nowej pracy. Respondentki wskazują również na chęć rozwoju i możliwość dalszego uczenia się jako istotny element, który uwzględnią przy wyborze pracodawcy. Kierują się również branżą, w której działa firma i uwzględniają jej efektywność w biznesie, co, liczą, przełoży się na ich wysokość wynagrodzenia. Nie mniej ważna dla kobiet jest działalność firmy na rzecz dobra wspólnego.
Zła atmosfera w pracy i niskie wynagrodzenie - to największe obawy aplikujących kobiet
Wśród kluczowych obaw wymieniono niesprzyjającą atmosferę w pracy (37,5%) oraz niskie wynagrodzenie (19,3%). 9,3% ankietowanych pań wskazało równorzędnie nienormowany czas pracy i niepłatne nadgodziny oraz brak zaangażowania w wykonywaną.
"Pomimo niewielkich podwyżek w sektorze edukacji, dziś niewiele kobiet deklaruje chęć pracy w tej - tradycyjnie bardziej kojarzonej z paniami - branży (ok. 5%), prawdopodobnie ze względu na to, że wynagrodzenie za taką pracę nadal jest niskie w porównaniu do innych możliwości rozwoju (ok. 4,5 tys. brutto miesięcznie), a czas pracy nie jest łatwy do dopasowania do personalnych preferencji"- mówi Małgorzata Fiedorczuk, wicedyrektorka PwC Polska w zespole People & Organisation.
Panie zaczynają się realizować w coraz nowszych branżach. Kobiety wychodzą poza najczęściej dotychczas wybierane obszary zawodowe, takie jak Marketing (25,9%), HR (22,4%) czy Kultura i Sztuka (19,6%). Chcą się rozwijać w zarządzaniu projektami (26,8%) i IT (20,5%). Co ciekawe, poza 10-tką najchętniej wybieranych zawodów i branż znalazły się sprzedaż (11,7%) oraz PR (11,4%).
Biznes
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Pogrzeb Jadwigi Barańskiej w USA. Poruszające sceny na cmentarzu | ZDJĘCIA
- Gojdź ocenił nową twarz Edyty Górniak. Wali prosto z mostu: "Niech zmieni lekarza!"
- Na górze paryski szyk, a na dole… Nie uwierzycie w to, jak Iza Kuna wyszła na ulicę!
- Lidia Popiel wyjawia sekret o Bogusławie Lindzie. Tak naprawdę wygląda ich związek