Zielona kawa na odchudzanie – czy naprawdę działa? Jak stosować i jakie właściwości ma zielona kawa?

Monika Góralska
Monika Góralska
Zielona kawa po zaparzeniu bardziej przypomina zieloną herbatę zarówno w wyglądzie, jak i w smaku. Dla złagodzenia goryczki warto do niej dodać mleko, miód lub przyprawy takie jak kardamon, cynamon czy goździki.
Zielona kawa po zaparzeniu bardziej przypomina zieloną herbatę zarówno w wyglądzie, jak i w smaku. Dla złagodzenia goryczki warto do niej dodać mleko, miód lub przyprawy takie jak kardamon, cynamon czy goździki. Coffee Geek/Unsplash
Udostępnij:
Zielona kawa to surowe ziarna kawowe, które nie zostały poddane paleniu. Dzięki temu, w przeciwieństwie do kawy czarnej, mają one wysoką zawartość kwasu chlorogenowego, który jest silnym antyoksydantem i wykazuje działanie przeciwzapalne, a nawet przeciwnowotworowe. Jednak zielona kawa najbardziej znana jest ze swoich właściwości odchudzających, zmniejsza bowiem apetyt i wchłanianie cukrów. Ale czy rzeczywiście odchudza i można ją stosować w celu wysmuklenia sylwetki?

Spis treści

Czym jest zielona kawa?

Zielona kawa to niepalone, czyli surowe ziarna kawy. Zielona kawa ma dzięki temu łagodniejszy smak, który miłośnikom małej czarnej zupełnie nie przypomina kawy, a raczej kojarzy się ze smakiem zielonej herbaty, ma również taki kolor. Kawa należy do rodziny marzanowatych i rośnie w tropikalnych obszarach okołorównikowych. Jej ziarna dojrzewając zmieniają barwę z zielonych na czerwoną i żółtą. Następnie są zbierane i wypalane na kawę czarną. Zielona kawa jest więc surowym i naturalnym ziarnem kawy o jasnozielonej barwie.

Zieloną kawę możemy kupić w postaci całych lub zmielonych ziaren przeznaczonych do parzenia zawierających również smakowe dodatki i przyprawy lub aromaty, a także jako suplement diety w postaci proszku lub kapsułek.

Właściwości zielonej kawy

Swoje cenne właściwości prozdrowotne zielona kawa zawdzięcza głównie zawartości kwasu chlorogenowego, który jest silnie działającym antyoksydantem i stanowi aż 86 proc. wszystkich przeciwutleniaczy w niej zawartych. Kwas chlorogenowy należy do polifenoli, które wykazują działanie antybakteryjne, przeciwwirusowe i grzybobójcze. Zwalcza wolne rodniki i w ten sposób chroni organizm przed rozwojem nowotworów oraz opóźnia procesy starzenia. Działa on również stymulująco na układ odpornościowy oraz chroni przed powstawaniem chorób autoimmunologicznych np. Parkinson.

Kwas chlorogenowy ginie w procesie palenia kawy, ponieważ pod wpływem wysokiej temperatury rozkłada się on na kwas chinowy i kwas kawowy, dlatego kawa czarna nie posiada już tego związku. Poza kwasem chlorogenowym zielona kawa zawiera także kwas salicylowy, witaminy z grupy B oraz witaminę C, wapń, potas, sód, żelazo, fosfor, cynk, miedź. Zielona kawa ma też kofeinę, której w jednej filiżance jest ok. 100 mg.

Wartości odżywcze zielonej kawy (w 100g produktu):

  • wartość energetyczna – 447 kcal,
  • białko – 14 g,
  • tłuszcze – 12g,
  • węglowodany – 45 g, w tym cukry – 8,9 g.

Dzięki zawartości kwasu chlorogenowego i kofeiny zielona kawa:

  • redukuje zmęczenie i pobudza,
  • zwalcza wolne rodniki,
  • opóźnia procesy starzenia,
  • oczyszcza organizm z toksyn,
  • działa przeciwzapalnie,
  • reguluje poziom glukozy i insuliny,
  • zapobiega rozwojowi cukrzycy typu 2,
  • wspomaga odchudzanie,
  • zmniejsza apetyt,
  • obniża ciśnienie krwi,
  • chronią serce i wątrobę,
  • stymuluje układ odpornościowy.

Zielona kawa na odchudzanie

Badania na zwierzętach wykazały, że kwas chlorogenowy może przyspieszać metabolizm tłuszczów, obniżać poziom cholesterolu i trójglicerydów oraz poprawiać poziom hormonów związanych z otyłością. Badania na myszach, którym podano ekstrakt z zielonej kawy wykazały, że u gryzoni nastąpiła redukcja tkanki tłuszczowej oraz zmniejszenie całkowitej masy ciała. Jednak większość badań nad zieloną kawą i jej wpływem na masę ciała u ludzi była niejednoznaczna, ponieważ badania te były przeprowadzane na małej liczbie osób.

W 8-tygodniowym badaniu 50 osób z zespołem metabolicznym, w tym wysokim ciśnieniem krwi i poziomem cukru we krwi, przyjmowało 400 mg bezkofeinowego ekstraktu z ziaren zielonej kawy dwa razy dziennie. U osób tych wykazano zmniejszenie poziomu cukru we krwi, ciśnienia krwi, a także obwodu talii.

Poza tym wykazano, że zawarty w zielonej kawie kwas chlorogenowy zmniejsza apetyt i niweluje chęć podjadania, co również przyczynia się do utraty masy ciała. Zielona kawa redukuje także ilość węglowodanów prostych (cukrów) wchłanianych przez organizm, przez co musi on czerpać energię ze zmagazynowanej tkanki tłuszczowej, co przyczynia się do jej redukcji. Badanie z 2020 roku udowadnia, że ekstrakt z zielonej kawy w dawce 400 mg dziennie może poprawić poziom glukozy i insuliny we krwi. Kwas chlorogenowy zwiększa bowiem wrażliwość komórek na insulinę, dlatego stosowanie zielonej kawy zaleca się osobom chorującym na cukrzycę typu 2.

Ze względu na niewystarczającą liczę badań nie można jednak stwierdzić, że zielona kawa wykazuje właściwości odchudzające. Może jedynie wspomagać odchudzanie, które aby dawało efekty, powinno być połączone z aktywnością fizyczną i zbilansowaną dietą.

Jak pić zieloną kawę?

Do parzenia kawy najlepiej jest użyć zaparzacza do herbaty, sitka lub dzbanka typu french press, dzięki którym można odcedzić fusy po jej zaparzeniu. Wsyp 2 łyżeczki zmielonych ziaren kawy i zalej 250 ml wody o temperaturze 85-90 st. C. Następnie parz przez ok. 10 minut. Po tym czasie odcedź. Smak kawy wzbogaci dodatek mleka, miodu lub przypraw takich jak kardamon, cynamon czy goździki.

Kawa charakteryzuje się działaniem stymulującym, a do tego poprawia pamięć i koncentrację, a także wspiera funkcjonowanie naszego organizmu. Niestety jej nadmiar może podrażnić żołądek i negatywnie wpłynąć na pracę serca. Z tego powodu warto sięgnąć po znacznie zdrowsze zamienniki kawy. Zobacz, jak skutecznie postawić się na nogi!

Co zamiast kawy? 10 zdrowszych i smacznych zamienników kawy!

Przeciwwskazania do spożywania zielonej kawy

Ze względu na zawartość kofeiny należy uważać, aby nie przedawkować tego składnika. Przedawkowanie objawia się odczuwaniem lęku, pobudzeniem, drżeniem ciała i przyspieszonym biciem serca. Nie ma wytycznych co do dawkowania zielonej kawy, nie należy więc przekraczać dawki 400 mg ekstraktu dziennie oraz dwóch filiżanek kawy parzonej, gdyż takie dawki były stosowane w przytoczonych badaniach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Koniec stanu epidemii w Polsce

Wideo

Materiał oryginalny: Zielona kawa na odchudzanie – czy naprawdę działa? Jak stosować i jakie właściwości ma zielona kawa? - Strona Zdrowia

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Strona Kobiet
Dodaj ogłoszenie