Spis treści
Zmiana nazwiska po ślubie
Zawarcie związku małżeńskiego wiąże się z dużymi zmianami w życiu nowożeńców. Jedną z nich jest postanowienie o tym, jakie nazwisko przyjąć po ślubie. Decyzję o tym należy podjąć przed podpisaniem aktu małżeńskiego. Przyjęło się, że to panna młoda bierze nazwisko swojego męża, ale możliwości jest jeszcze kilka. Każdy z małżonków może pozostać przy swoim nazwisku rodowym lub połączyć je ze sobą. Wówczas jest ono dwuczłonowe. Dopuszczalna jest również opcja przejęcia przez mężczyznę nazwiska po żonie. Najważniejsze jest, aby poważnie się nad tym zastanowić, ponieważ w momencie podpisywania dokumentów w Urzędzie Stanu Cywilnego trzeba potwierdzić wcześniejsze ustalenia.
Dla niektórych zmiana nazwiska po ślubie jest sprawą oczywistą. W ten sposób chcą zaakcentować swój nowy stan cywilny. Jednak osoby, które są dzięki niemu rozpoznawalni, osiągnęli sukces zawodowy, decydują się pozostać przy swoim rodowym nazwisku. Oczywiście taka decyzja to indywidualna sprawa i każdy powinien postąpić zgodnie ze swoim sumieniem.
Formalności związane ze zmianą nazwiska
Zmianę nazwiska po ślubie należy zgłosić w odpowiednich instytucjach, urzędach i w pracy. Warto o tym pamiętać, bo w niektórych przypadkach liczy się czas. Przede wszystkim w celu dokonania aktualizacji nazwiska potrzebny będzie odpis skróconego aktu małżeństwa. Przyda się on m.in. w dziale kadr w miejscu pracy.
Pracodawca po otrzymaniu takiego zgłoszenia ma 7 dni od momentu uzyskania informacji, na przesłanie ich do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, to osoby samozatrudnione muszą wypełnić ten obowiązek i zgłosić zmianę nazwiska do ZUS-u i US. Nie muszą się udawać do każdej z tych instytucji wystarczy, jak w urzędzie miasta lub gminy dokonają aktualizacji we wpisie CEIDG. Jest na to tylko 7 dni.
Wszelkie zmiany danych osobowych należy również zgłosić w banku. To bardzo ważne, bo jeśli się tego nie zrobi, to w przypadku chęci zaciągnięcia kredytu, wypłacenia pieniędzy w placówce bankowej lub zakupu produktów na raty, może się pojawić problem. O tym fakcie warto poinformować również ubezpieczyciela oraz w firmy, w których podpisane zostały umowy, na przykład u operatora sieci komórkowej, kablówki, z dostawcą prądu. Takiej aktualizacji danych trzeba dokonać w placówkach medycznych, uczelni i bibliotece.