Wycena własnej pracy to wyzwanie dla wielu kobiet
Kobiety stanowią mniejszość na kierowniczych stanowiskach. Napotykają także na rozmaite problemy związane z prowadzeniem własnego biznesu. Kłopot sprawia im m.in. wycena świadczonych przez siebie usług oraz oferowanych produktów – wynika z raportu „Bizneswoman Roku” Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.
Z najnowszego raportu organizacji można dowiedzieć się, że aż 40 proc. przedsiębiorczyń uwzględnionych w badaniu zmaga się z wyceną swoich produktów i usług. Nieco więcej, bo 43 proc. pań zadeklarowało, że nie napotyka podobnych trudności. Według respondentek przeszkody w wycenie własnych produktów i usług wynikają z niechęci do rozmawiania o pieniądzach (23 proc. wskazań), a także z nieznajomości cen konkurencji (17,5 proc. przypadków). Rozmowa o finansach i wynagrodzeniu stresuje 13 proc. przedsiębiorczyń uwzględnionych w badaniu.
Tylko co piąta badana potwierdziła, że wycena swojego czasu i pracy nie sprawia jej trudności , ale dla blisko ⅓ respondentek była ona problematyczna. Dodatkowo ponad jedna trzecia respondentek przyznała, że czasem prowadzi projekty lub uczestniczy w nich nieodpłatnie, a aż 13 proc. potwierdziło częsty udział w projektach bez wynagrodzenia.
Aż 12,5 proc. ankietowanych uznało, że problemy z wyceną wynikają z braku pewności siebie, natomiast 15 proc. respondentek wskazało na nieumiejętność oszacowania wartości czasu.
– To, co nieustannie obserwuję od ponad 10 lat, to fakt, że mimo wzrostu świadomości, edukacji w tym obszarze, kobiety wciąż mają problem z docenieniem siebie i swojej pracy. To z kolei przekłada się na ich wynagrodzenie. Nie otrzymują większego nie dlatego, że o nie nie proszą. Nie przychodzi im to często w ogóle na myśl! Są w stanie pracować ciężej, za niższą pensję. Być może to pokłosie wychowania nas w kulturze – „kobieta zajmuje się domem, a nie bawi w pracę” – mówi Stronie Kobiet Anna Goławska, menadżerka w agencji Commplace, PR-owiec, pomysłodawczyni akcji „Przedsiębiorcze Przedsiębiorczym”.
Szukasz laptopa do pracy? Zobacz promocje!
Duży problem stanowi luka płacowa
Niekiedy można odnieść wrażenie, że kobiety pracują w innej rzeczywistości niż mężczyźni. Powodem jest luka płacowa między zarobkami kobiet i mężczyzn, której skalę eksperci szacują na ok. 20 proc. zarobków – wskazuje Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką w najnowszym raporcie.
– Na co dzień mam okazję współpracować z wieloma wspaniałymi i kompetentnymi ekspertkami. Dojście do poziomu, w którym znajdują się dziś, wymagało od nich lat nauki i ciężkiej pracy. Często dokształcały się w weekendy, po nocach, rezygnując z przyjemności – komentuje Anna Goławska.
Mentoring to świetny sposób na rozwój zawodowy. Poznaj zalety programu mentoringowego
Aleksandra Bis i Natalie Pilling stworzyły program mentoringowy dla kobiet. Łączą osoby, które chcą zacząć pracę w IT z ekspertkami z branży. Twórczynie Dare IT opowiadają, na czym polega mentoring, d...
Zagadnieniem luki płacowej zajmuje się nawet Rzecznik Praw Obywatelskich. Według RPO czynnikami, które rzutują na nierówności płac, są:
- stereotypy związane z płcią,
- brak transparentności wynagrodzeń,
- gorszy dostęp do stanowisk kierowniczych,
- większy udział kobiet w źle opłacanych zawodach.
Kobiety pracują poniżej swoich kwalifikacji
Można zaryzykować stwierdzenie, że większość kobiet jest świadoma niesprawiedliwości społecznej. Aż 66 proc. respondentek uczestniczących w badaniu „Satysfakcja Polek z pracy i zarobków” potwierdziło, że swoje zarobki uważa za nieadekwatne do posiadanych kompetencji. Tylko 8,5 proc. uczestniczek badania, którego wyniki ukazały się w raporcie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, uznało swoje wynagrodzenie za adekwatne.
Interesujące są także kwoty podawane przez kobiety w wycenach swoich projektów i usług. Tylko co druga przedsiębiorczyni jest przeświadczona o tym, że wycenia swoją ofertę zgodnie ze stawkami obowiązującymi na rynku, podając średnią lub prawdopodobną cenę, charakterystyczną dla danej branży. Co piąta osoba zawyża stawki, mimo że eksperci ds. zarządzania zachęcają, aby każdy tak robił ze względu na nieprzewidziane wydatki związane z projektem. Tymczasem już na wstępie 14 proc. kobiet prowadzących firmę proponuje stawki niższe od rynkowych.
Aż 40 proc. respondentek spotkało się ze stwierdzeniem, że mają cennik niższy niż konkurencja, podczas gdy tylko 13 proc. usłyszało wręcz odwrotne uwagi. Niestety, satysfakcję ze swojej wyceny odczuwała tylko niecała połowa ankietowanych.
Większość przedsiębiorczyń uwzględnionych w badaniu nie ma wątpliwości co do tego, że kobiety zaniżają swoje oczekiwania finansowe. Z tą opinią zgadza się aż 80 proc. osób biorących udział w analizie. Ponadto trzy na cztery kobiety biznesu powodu dopatrują się w braku pewności siebie. Wśród przyczyn związanych z zawyżaniem oczekiwanego wynagrodzenia uczestniczki rynku podają zawyżone stawki rynkowe. W tym przypadku ich decyzja jest motywowana przekonaniem o własnych kompetencjach i wiedzy. Na ich posiadanie wskazuje co trzecia badana.
– Dodatkowo warto wspomnieć o tzw. syndromie oszustki, który nieustannie sprawia, że podważamy swoje kompetencje. Co możemy z tym zrobić? Edukować społeczeństwo, oswajać kobiety z myślą, że zdecydowanie mogą zarabiać tyle samo co mężczyźni i głośno tupać, jeśli jesteśmy świadkami takich sytuacji – podsumowuje Anna Goławska.
Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką jest organizatorką konkursu dla przedsiębiorczych Polek, Bizneswoman Roku. Zakończył się już nabór zgłoszeń do tegorocznej edycji. W 2022 r. poznamy laureatki.