Polacy piją coraz więcej napojów alkoholowych. Od procentów nie stronią też kobiety

OPRAC.:
Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Według CBOS co dziesiąta Polka dopuszcza picie alkoholu w ciąży.
Według CBOS co dziesiąta Polka dopuszcza picie alkoholu w ciąży. 123 RF
Udostępnij:
Ważnym, a zbyt rzadko poruszanym tematem jest rosnące spożycie alkoholu przez Polaków. Badanie Instytutu Jagiellońskiego z 2021 r. wykazało, że za taki stan rzeczy w dużej mierze odpowiada konsumpcja piwa. Słabość do napojów alkoholowych przejawiają zarówno mężczyźni, jak i kobiety.

Polacy piją na potęgę

Jak dużo alkoholu piją Polacy w ciągu tygodnia? Statystycznie średnio każdy pijący mężczyzna w wieku 15+ lat wraz z alkoholem spożywa średnio 366 g etanolu, czyli pije ryzykownie według wszelkich norm – wynika z badania zrealizowanego przez stowarzyszenie Instytut Jagielloński w 2021. „Jest to równowartość 11 puszek piwa 0,5 l o zawartości alkoholu na poziomie 4,5% (lub 17 butelek 330 ml piwa), 350 ml wódki lub innego mocnego alkoholu 40-procentowego oraz trzy lampki po 100 ml wina 12-procentowego” – podkreśla organizacja.

Mniej piją kobiety. Statystycznie średnio każda pijąca kobieta w wieku 15+ lat tygodniowo dostarcza do organizmu 128 g etanolu, a więc pije ryzykownie według normy Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) i USA. Statystyczna Polka „wypija w ciągu tygodnia blisko 6 butelek piwa 330 ml (4,5% alkoholu), 120 ml wódki lub innego mocnego alkoholu 40-procentowego oraz lampkę 100 ml wina 12-procentowego”.

– Badania społeczne wskazują, że piwo pite jest przez 81% dorosłych Polaków w ilościach bardzo dużych, bardzo często i bez względu na dzień tygodnia. Przeciętna sytuacja picia trwa 2 godziny. Najczęściej pije się je w gronie do 3 osób, oglądając telewizję, relaksując się i podczas spotkań towarzyskich (84,5% okazji picia piwa) – alarmuje Instytut Jagielloński.

Piją nawet kobiety w ciąży

Organizacja przypomina, że spożycie alkoholu przez kobiety często stanowi pochodną stereotypów. – Najbardziej niebezpiecznym stereotypem jest twierdzenie, że np. wino pozytywnie wpływa na zdrowie ciężarnej kobiety i jej nienarodzonego dziecka, bowiem zawiera magnez, wapń i żelazo, które są potrzebne w ciąży oraz ma dobroczynny wpływ na serce i układ krążenia (Wójcik, 2020), a piwo poprawia pracę nerek ciężarnych – można przeczytać w publikacji pt. „Polska zalana piwem. Analiza ewolucji modelu spożycia alkoholu w Polsce – przyczyny i skutki. Raport”. Co więcej, badania wykazały, że aż 10% Polek akceptuje spożywanie alkoholu w ciąży. Wśród ciężarnych prym wiodły: piwo niskoalkoholowe, zwykłe piwo, czerwone wino i białe wino.

W 2019 r. 56% osób przebadanych przez CBOS zadeklarowało, że pije alkohol okazjonalnie, ale aż 8% respondentów przyznało się do częstego picia. W tym czasie alkohol spożywało 26,6 mln Polaków – 13 mln kobiet i 13,5 mln mężczyzn. Napoje alkoholowe przyjmowało aż 90% dorosłych mężczyzn i większość dorosłych kobiet (79%).

Mężczyźni piją głównie w męskim gronie. A kobiety?

Różnią się natomiast okoliczności, w jakich pijemy. – Mężczyźni na ogół piją piwo w męskim gronie, natomiast kobiety albo w towarzystwie mieszanym, albo w grupie z przewagą kobiet – wskazano w publikacji CBOS.

Osobom, które dużo podróżują po Polsce, nie jest obcy widok „panów z piwkiem” stojących w parkach, przed sklepami spożywczymi czy na ulicy. Czy to oznacza, że problem alkoholizmu nie dotyczy kobiet? Niekoniecznie.

– Ostatni raz badanie poświęcone kulturze spożywania alkoholu i zwyczajom z nim związanym zrealizowaliśmy w 2010 roku. Od tego czasu znacząco zmienił się rynek napojów alkoholowych – z jednej strony na skutek pojawienia się wielu rodzajów piw smakowych, niskoprocentowych, a także bezalkoholowych, a z drugiej – z powodu dynamicznego wzrostu sprzedaży butelek o pojemności 100–200 ml z mocnym alkoholem – można przeczytać w publikacji CBOS z 2019 roku pt. „Konsumpcja alkoholu w Polsce”.

Tak zwane małpki nie tylko ułatwiają dyskretne i szybkie spożywanie alkoholu, ale też mogą stanowić zachętę do próbowania trunków o coraz to nowych smakach, kształtując tym samym przyszłe zwyczaje konsumenckie. Na rynku dostępny jest duży wybór alkoholi wysokoprocentowych w różnych wariantach smakowych, co może motywować Polaków do testowania nowych napojów. Co więcej, tzw. wódki smakowe mogą dawać złudzenie, że spożywa się napój o niższej zawartości alkoholu.

Kobiety częściej wybierają abstynencję

Zwyczaje Polaków związane ze spożyciem alkoholu nie są badane regularnie. Zagadnieniu temu przygląda się między innymi wspomniana już Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej. W swoim raporcie organizacja zauważyła, że kobiety znacznie częściej niż mężczyźni wstrzymują się od spożywania alkoholu.

– Kobiety dwa razy częściej niż mężczyźni w ogóle nie sięgają po alkohol: wśród mężczyzn odsetek abstynentów wynosi 10%, podczas gdy wśród kobiet 21%. Warto jednak dodać, że w 2010 roku prawie co trzecia kobieta deklarowała, że nigdy nie bierze alkoholu do ust (30%) – na przestrzeni lat spożycie alkoholu wśród kobiet rośnie – można przeczytać w publikacji CBOS.

Znaczenie płci maleje

Porównując dane z 2010 i 2019 r. da się zauważyć, że wśród najmłodszych konsumentów płeć przestaje odgrywać istotną rolę w zamiłowaniu do alkoholu. W 2010 r. w grupie wiekowej 18–24 lata aż 98% mężczyzn i tylko 79% kobiet deklarowało picie alkoholu, podczas gdy w 2019 r. było to 90% mężczyzn i 89% kobiet. Z kolei w grupie najczęściej spożywającej alkohol (w wieku od 25 do 34 lat) w 2010 r. sięgało po niego 83% mężczyzn i 91% kobiet, podczas gdy w 2019 r. takie decyzje podejmowało 95% mężczyzn i 93% kobiet.

Badanie wykazało również odmienne zróżnicowanie preferencji dotyczących rodzaju spożywanego alkoholu. – Większość mężczyzn najczęściej sięga po piwo (56%), natomiast wśród kobiet na pierwszym miejscu znajduje się wino (45%). Co ciekawe, alkohol wysokogatunkowy, np. koniak czy whisky, jest najchętniej wybierany przez 11% zarówno mężczyzn, jak i kobiet – można przeczytać w publikacji CBOS.

Aż 43% mężczyzn piło piwo przynajmniej raz w tygodniu, podczas gdy taką postawę prezentowało zaledwie 7% kobiet. Co ciekawe, aż 74% Polaków zadeklarowało, że najczęściej spożywa alkohol w mieszkaniu. Jednak picie należało do rzadkości wśród gospodyń domowych (przyznało się do niego zaledwie 5% badanych).

Konsumpcja alkoholu rośnie

Z obliczeń Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA), dokonanych na podstawie danych GUS, wynika, że od 2001 r. w Polsce rośnie spożycie alkoholu na jednego mieszkańca – pijemy więcej piwa, ale i wyrobów spirytusowych. W 2001 r. jeden mieszkaniec Polski konsumował średnio 66,5 litrów piwa i 1,7 litra wyrobów spirytusowych (100% alkoholu). W 2020 r. konsumpcja wynosiła już 93,6 litrów piwa oraz 3,7 litra wyrobów spirytusowych (100% alkoholu).

Największe spożycie piwa odnotowano w 2018 r. (100,5 litra), od 2019 r. można było zaobserwować tendencję spadkową. Jeśli chodzi o wyroby spirytusowe, chwilowy spadek nastąpił w latach 2009–2010, w 2012 r. i 2014 r., ale w 2020 r. tendencja znowu była wzrostowa. W 2001 r. na jednego mieszkańca przypadało średnio 6,63 litra alkoholu, podczas gdy w 2020 r. było to już 9,62 litra. Skali spożycia alkoholu z podziałem na płeć nie bada natomiast GUS. „W zakresie opracowywanych przez nas danych o spożyciu alkoholu metodą bilansową nie posiadamy informacji, ile alkoholu spożywają kobiety, a ile mężczyźni” – poinformował nas Główny Urząd Statystyczny.

Sukienki w okazyjnych cenach

miejsce #11

Reserved

Reserved - Sukienka z lnem - Turkusowy

Sukienka z lnem

180,00 zł179,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Czy Polska jest krajem do rodzenia dzieci?

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Strona Kobiet
Dodaj ogłoszenie