reklama

Te proste testy i pomiary pomogą Ci określić, na jakim etapie jesteś. Wykonaj je już dziś!

imoZaktualizowano 
Testy na wydolność służą ocenie kondycji fizycznej, czyli przystosowania organizmu do intensywnego wysiłku. Warto też obliczyć współczynnik WHR, który jest wyznacznikiem określającym rodzaj sylwetki oraz typ otyłości. Olga Chaińska, trenerka i dietetyczka, właścicielka Centrum Odchudzania i Expert Fitness w Kielcach podpowiada, jak wykonać pomiary.

Samodzielnie możemy wykonać próbę wydolnościową (tak zwana „próba harwardzka”). Badany wchodzi na stopień - wysokość 46 centymetrów dla kobiet i 51 centymetrów dla mężczyzn w tempie 30 wejść na minutę w ciągu 5 minut. Po zakończeniu próby badany siada i wykonuje 3 pomiary tętna w odcinkach 30-sekundowych. Pierwsza próba musi zostać wykonana od pierwszej minuty do półtorej. Liczymy w następujących odstępach:

od 1’ do 1’30” - wartość A
od 2’ do 2’30” - wartość B
od 3’ do 3’30” - wartość C

Otrzymane pomiary tętna podstawiamy do wzoru:

Wydolność = czas pracy w sekundach (300) x 100 / 2x (A+B+C)

Wyniki:

do 55 pkt - zła kondycja
56 - 64 pkt - słaba kondycja
65 - 79 pkt - przeciętna kondycja
80 - 89 pkt - dobra kondycja
powyżej 90 pkt - bardzo dobra kondycja.

Innym badaniem, które możemy wykonać sami w domu jest obliczenie współczynnika WHR. Wynik WHR powstaje przez podzielenie obwodu talii przez obwód bioder. Jest wyznacznikiem określającym rodzaj sylwetki oraz typ otyłości. Aby zrobić taki pomiar, wystarczy zwykły centymetr krawiecki. Obwodu talii należy dokonać w połowie odległości między dolnym łukiem żeber, a górnym brzegiem grzebienia kości biodrowej. Natomiast pomiaru obwodu bioder dokonujemy, prowadząc centymetr przez największą wypukłość mięśni pośladkowych, poniżej talerzy biodrowych. Obliczenie WHR przeprowadza się zgodnie z poniższym wzorem: WHR (Waist / Hip Ratio) = obwód talii [w centymetrach] / obwód bioder [w centymetrach].

Na podstawie WHR możemy zidentyfikować następujące typy otyłości: androidalną (brzuszną, typu „jabłko”), gdy WHR jest większy lub równy 0,8 u kobiet lub 1,0 u mężczyzn albo otyłość gynoidalna (pośladkowo - udową typu „gruszka”) gdy WHR jest niższy niż 0,8 u kobiet lub 1,0 u mężczyzn.

Wideo

Materiał oryginalny: Te proste testy i pomiary pomogą Ci określić, na jakim etapie jesteś. Wykonaj je już dziś! - Echo Dnia Świętokrzyskie

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3