Spis treści
Mężczyźni w polskiej telewizji wypowiadają się kilka razy częściej niż kobiety
Instytut Monitorowania Mediów zbadał liczbę wystąpień kobiet w największych stacjach telewizyjnych w Polsce w październiku 2022 roku. Okazało się, że w tym okresie kobiety rzadziej występowały w roli ekspertek czy komentatorek niż mężczyźni. W porównaniu z październikiem 2021 r., ich widoczność spadła o 3 pkt procentowe. Analizie poddano 1485 materiałów wyemitowanych przez znane serwisy informacyjne, wśród nich znalazły się:
- Fakty TVN,
- Panorama z TVP2,
- Teleexpress,
- Wiadomości TVP1,
- Wydarzenia Polsatu.
W najpopularniejszych serwisach informacyjnych w Polsce pojawia się coraz mniej kobiet. W 2022 r. tylko co piąta osoba, pokazana w jednym z włączonych do zestawienia programów telewizyjnych, była kobietą. Ich wypowiedzi stanowiły 21 proc. wystąpień obu płci. Odsetek kobiet znacznie się zmniejszył, w porównaniu z 2021 r., kiedy to 24 proc. gości, ekspertów i komentatorów stanowiły kobiety. Z danych Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że w październiku ur. na wizji miało miejsce zaledwie 845 wystąpień kobiet. Dla porównania, w tym czasie można było zobaczyć 3127 komentarzy mężczyzn.
Dobrą widoczność ma Anna Moskwa
Połowę przeanalizowanych materiałów (49 proc.) stanowiły te związane z polityką wewnętrzną, a wśród trzech najczęściej wypowiadających się w tym temacie osób znaleźli się sami mężczyźni: Donald Tusk, Jarosław Kaczyński i Mateusz Morawiecki. W zestawieniu top 10 najczęściej oglądanych polityków pojawiła się tylko jedna kobieta. Jest to Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska. Przypadło jej 9. miejsce na podium. Wśród najchętniej poruszanych przez polityków tematów prym wiodły:
- bieżące wydarzenia na scenie politycznej,
- kryzys energetyczny,
- sądownictwo,
- służba bezpieczeństwa,
- edukacja,
- inflacja,
- zdrowie,
- obrona narodowa.
– Mamy w Polsce mało polityczek, dlatego w tym zakresie kobiecy głos w programach informacyjnych jest w mniejszości lub nie ma go wcale. Może to mieć wpływ na utrzymywanie się dyskryminujących schematów – w końcu najpopularniejsze telewizyjne serwisy każdego wieczora śledzi średnio 6 milionów Polaków. Gdy w ubiegłym roku badaliśmy rozpoznawalność medialną polskich polityków, na liście 100. osób, które regularnie były zauważalne w mediach, znalazło się zaledwie 18 kobiet! Nie napawa optymizmem również fakt, że pierwsza kobieta w tym zestawieniu pojawia się dopiero na 22. miejscu – komentuje cytowana w komunikacie prasowym IMM Monika Ezman, Dyrektorka Centrum Zarządzania Jakością i Kierowniczka Działu Analiz w IMM.
Które kobiety można było zobaczyć najczęściej w polskich programach?
Na drugim miejscu pod względem największej liczby przekazów telewizyjnych uplasowały się wydarzenia z kraju: te kulturalno-rozrywkowe, społeczne i dotyczące działalności charytatywnej. Na festiwale, premiery kinowe i teatralne, koncerty, a także na materiały dotyczące pomocy społecznej, przemocy domowej czy działalności charytatywnej, przeznaczono 19 proc. czasu przed kamerą. Kobiety poruszające te zagadnienia w wiadomościach z kraju stanowiły 35 proc. wszystkich występujących w analizowanych materiałach osób, co oznacza najlepszy wynik we wszystkich kategoriach tematycznych.
Mimo to w top 10 najczęściej występujących w wiadomościach z kraju osób znalazły się zaledwie dwie kobiety: Anna Popowicz, menedżerka firmy organizującej rejsy turystyczne po Motławie i Aleksandra Piotrowska, doktor psychologii. W trzecim pod względem popularności obszarze tematycznym, związanym z sytuacją w Ukrainie, w top 10 najpopularniejszych mówców nie było ani jednej kobiety.
Z kolei w sporcie kobietom przypadło w udziale 33 proc. wszystkich wystąpień. W tematyce sportowej najwięcej wzmianek było z Robertem Lewandowskim, na co miał wpływ Plebiscyt „France Football” Złota Piłka. Drugie i trzecie miejsce pod względem popularności zajęły polskie siatkarki: Joanna Wołosz i Kamila Witkowska, co łączyło się z Mistrzostwami Świata 2022. W gronie 10 najczęściej wypowiadających się na temat sportu kobiet znalazła się także nasza tenisistka, Iga Świątek.
Top 10 najczęściej występujących w polskiej telewizji kobiet to:
- Anna Moskwa,
- Ursula Vonder Leyen,
- Marlena Maląg,
- Barbara Nowacka,
- Agnieszka Dziemianowicz-Bąk,
- Liz Truss,
- Paulina Hennig-Kloska,
- Elżbieta Witek,
- Annalena Baerbock,
- Aleksandra Nowara.
O badaniu IMM
Analiza Instytutu Monitorowania Mediów objęła wzmianki z udziałem osób publicznych, funkcjonariuszy administracji państwowej, ekspertów i komentatorów. Nawet, jeżeli dana osoba kilkukrotnie występowała w jednym programie, sumę jej wypowiedzi liczono jak jedną wzmiankę. W badaniu pominięto dodatki sportowe i związane z pogodą, wyświetlane przed popularnymi programami lub po ich zakończeniu. W statystykach nie uwzględniono także wystąpień prezenterów i reporterów stacji telewizyjnych. Analiza została przeprowadzona na zlecenie Forbes Women.
Czas na nowy telefon? Skorzystaj z okazji
Kobieta
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Pogrzeb Jadwigi Barańskiej w USA. Poruszające sceny na cmentarzu | ZDJĘCIA
- Gojdź ocenił nową twarz Edyty Górniak. Wali prosto z mostu: "Niech zmieni lekarza!"
- Na górze paryski szyk, a na dole… Nie uwierzycie w to, jak Iza Kuna wyszła na ulicę!
- Lidia Popiel wyjawia sekret o Bogusławie Lindzie. Tak naprawdę wygląda ich związek