Brzuch po ciąży: jak pozbyć się brzucha po porodzie? Szybki powrót do formy po ciąży, czyli jakie ćwiczenia na brzuch warto wykonywać?

Aneta Redzik
Okres ciąży to czas ogromnych zmian w kobiecym ciele. Dotyczą one w szczególności partii brzucha oraz piersi.
Okres ciąży to czas ogromnych zmian w kobiecym ciele. Dotyczą one w szczególności partii brzucha oraz piersi. Pexels Pixabay.com
Brzuch po ciąży to część ciała kobiety, która najbardziej się zmienia w ciągu 9 miesięcy. Nic dziwnego, że powrót do formy po ciąży jest ciężki i trudny. Brzuch po porodzie nie wygląda tak jak wcześniej, więc warto skupić się na odpowiednich ćwiczeniach. Sprawdź, na co zwracać uwagę, chcąc odzyskać formę po porodzie i które rodzaje ćwiczeń będą odpowiednie.

Okres ciąży to czas ogromnych zmian w kobiecym ciele. Dotyczą one w szczególności partii brzucha oraz piersi. Pod wpływem wzrostu płodu skóra rozciąga się i napina, dlatego częstym problemem kobiet w ciąży są pojawiające się rozstępy, przebarwienia oraz wiotczenie skóry.

Ciąża a wielkość brzucha

Wielkość i szybkość wzrostu brzucha w okresie oczekiwania na dziecko jest kwestią indywidualną każdej kobiety. U niektórych przyszłych mam ciąża widoczna jest już w 12 tygodniu, natomiast inne muszą czekać nawet do końca drugiego trymestru. Znaczący wzrost brzucha dostrzegalny jest w okolicach 4-5 miesiąca. Rosnący płód powoduje rozciąganie się macicy, co jest przyczyną uczucia napięcia oraz bólu spowodowanego koniecznością rozciągania się mięśni, oraz skóry.

Warto przeczytać"

Na wielkość brzucha podczas ciąży mają wpływ przede wszystkim:

  • predyspozycje genetyczne,
  • ogólna budowa ciała,
  • natężenie zmian hormonalnych.

Ciąża będzie dostrzegalna szybciej u pań, które są:

  • naturalnie szczupłe,
  • nie posiadają problemów z wagą,
  • niskie,
  • posiadają anatomicznie krótki tułów,
  • niewysportowane
  • posiadają słabe mięśnie brzucha,
  • w ciąży mnogiej,
  • w kolejnej ciąży (ich mięśnie są rozluźnione po uprzednio przebytych ciążach, dlatego każda kolejna jest szybciej widoczna).

Brzuch po porodzie, czyli wpływ ciąży na skórę i mięśnie brzucha

Ciąża powoduje narastające rozciąganie się mięśni brzucha oraz jego skóry. Kształt ciążowego brzucha zależy przede wszystkim od ułożenia płodu oraz od sprawności fizycznej przyszłej mamy. Silne, wyćwiczone mięśnie są w stanie utrzymać dodatkowy ciężar, natomiast kobiety niećwiczące powinny liczyć się z możliwością delikatnego rozlania się brzucha na boki.

Warto przeczytać"

Wzrost macicy ma także wpływ na skórę brzucha, która może zrobić się sucha i skłonna do powstawania rozstępów. Ich pojawienie się warunkują: geny, elastyczność skóry oraz szybkość przyrostu wagi ciężarnej. Kolejny problem kobiet w ciąży mogą stanowić pękające naczynka, opuchnięcia, obrzęki oraz cellulit wodny, będący efektem zatrzymania się wody w organizmie.

Co robić, aby zminimalizować przykre wizualnie aspekty ciąży?

Częstym problemem kobiet są pojawiające się rozstępy. Przy genetycznych predyspozycjach nie ma możliwości, aby uniknąć ich w stu procentach, jednak stosowanie preparatów zapobiegających powstawaniu rozstępów oraz wzmacniających skórę, już w pierwszych tygodniach od zapłodnienia, może znacząco zminimalizować rozmiary zmian. Skuteczną profilaktykę w tym zakresie stanowią również masaże skóry i gimnastyka, a regularnie stosowany peeling złuszczy martwy naskórek, wygładzi ciało i sprawi, że kosmetyki będą wchłaniać się szybciej.

Pojawiającym się fałdom tłuszczu na brzuchu można stawić czoła, uprawiając aktywność fizyczną w trakcie i po ciąży oraz karmiąc piersią. Będą one znacznie mniejsze, jeśli wzrost wagi w okresie ciąży będzie kontrolowany. Z pomocą przyjdą również kosmetyki wyszczuplające oraz zabiegi proponowane przez salony kosmetyczne.

Ćwiczenia na brzuch po ciąży

Podczas ciąży następuje znaczny wzrost macicy oraz rozciągnięcie więzadeł. Po porodzie potrzeba około 2 miesięcy czasu, aby powróciła ona do dawnych rozmiarów, a jej dno odpowiednio się obniżyło. Nie spowoduje to jednak, że brzuch stanie się płaski. Dużą rolę odgrywają tutaj mięśnie, które po porodzie pozostają zwiotczałe. Rozwiązaniem problemu są ćwiczenia.

W tym okresie ciało nie jest jeszcze gotowe na wzmożoną aktywność fizyczną. Szczególnie kobiety, które wcześniej nie uprawiały sportu, powinny uważać i nie przeforsować organizmu zbyt dużą intensywnością treningów. Mięśnie na brzuchu są osłabione i należy stopniowo je wzmacniać.

Część kobiet w trakcie ciąży cierpi na przypadłość pojawiającej się przerwy w mięśniach brzucha w miarę jego powiększania się. Po porodzie wraca on do dawnego stanu, ale potrzebuje na to kilku tygodni. W tym czasie nie należy wykonywać ćwiczeń angażujących mięśnie w tym obszarze, ponieważ może to skutkować ich uszkodzeniem.

Pierwsze ćwiczenia można zaczynać wykonywać już w tydzień po naturalnym porodzie, ale jest to uzależnione od indywidualnych predyspozycji kobiety. Ta aktywność początkowo ma wspomóc obkurczanie się macicy, rozruszanie mięśni brzucha i przygotowanie ich do intensywniejszych ćwiczeń w przyszłych miesiącach. Odczuwanie bólu powinno być sygnałem do zaprzestania ćwiczeń i odłożenia ich na późniejszy termin.

8 rzeczy, których lepiej nie mówić świeżo upieczonej mamie

Kilka tygodni po naturalnym rozwiązaniu można rozpocząć regularny i bardziej intensywny trening. Przed każdą serią ćwiczeń mięśnie należy odpowiednio rozgrzać, co pomoże uniknąć kontuzji i bólu podczas treningu. W tym czasie ważniejsza od intensywności będzie regularność. Pomoże to na wzmocnienie mięśni brzucha, ujędrnienie skóry i zmniejszenie obwodu talii, co w rezultacie powinno przyczynić się do powrotu do sylwetki sprzed ciąży.

Ćwiczeniami zalecanymi dla młodych mam są te, które angażują mięśnie poprzeczne. Są one położone najgłębiej i mają za zadanie utrzymać narządy wewnętrzne we właściwym położeniu.

Dieta na płaski brzuch – 15 sposobów na szczupłą talię, któr...

W tym przypadku zaleca się:

  • zajęcia pilatesu,
  • specjalne brzuszki angażujące mięśnie głębokie,
  • klasyczne nożyce,
  • podnoszenie miednicy w pozycji leżącej,
  • pompki z uniesionymi nogami.

Chcesz wrócić do formy po ciąży? Ćwicz z dzieckiem

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3