Coraz mniej osób spożywa regularnie śniadania

oprac. Aneta Niezgoda
mat.prasowe
Śniadanie to podstawa, ale nie dla wszystkich. Według różnych badań Polacy coraz mniej chętniej sięgają rano po posiłek. Tyle w teorii. W praktyce o 8 proc. spadła liczba osób regularnie jedzących poranny posiłek. Jak twierdzi prof. Krystyna Gutkowska, dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka, na przeszkodzie stoi np. tryb życia, ale także przyzwyczajenia.

W 2016 roku 60 proc. respondentów zadeklarowało, że regularnie (prawie codziennie) jada śniadania. To o 8 proc. mniej niż w roku 2015, gdy zadeklarowało tak 68 proc. badanych.1 – Pomijanie śniadania spowodowane jest coraz szybszym tempem życia. Brak czasu staje się podstawową wymówką do tego, by go nie jeść lub jeść w biegu i bez większego zastanowienia nad jego składem. W efekcie zaniedbujemy własne zdrowie i dobre samopoczucie, mimo tego, że większość z nas ma choćby ogólną świadomość zaleceń ekspertów, co do zdrowego sposobu odżywiania, w tym ważnej roli tego posiłku – wyjaśnia prof. Krystyna Gutkowska, dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW. Ale nie tylko brak czasu staje nam na przeszkodzie.

Jak dodaje prof. Gutkowska: – Chętnie mówimy o zdrowym trybie życia, bo to obecnie jeden z najmodniejszych tematów. Lubimy np. pokazywać zdjęcia pięknie skomponowanych dań na portalach społecznościowych. Niestety to głównie deklaracje.

– Dobrze skomponowane śniadanie ma niebagatelne znaczenie dla zdrowia i dobrego samopoczucia. To ono zapewnia nam energię na najbliższe godziny, a także porcję witamin i składników mineralnych. Jeśli chcemy wiedzieć, jak powinno wyglądać wystarczy spojrzeć na Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, opublikowaną przez Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ). Najlepiej zgodnie z nią komponować cały jadłospis, a więc także poranne posiłki. – wyjaśnia dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywości i Żywienia. Podpowiada też, jak szybko skomponować śniadanie: Postarajmy się, by w naszym śniadaniu znalazły się produkty z różnych grup spożywczych. Nie powinno w nim zabraknąć – będących podstawą
piramidy – zaraz po ruchu – warzyw i owoców.

Eksperci rekomendują, aby w ciągu dnia spożywać ich co najmniej 400 g, w 5 porcjach. Można przygotować prostą sałatkę, ale także warto mieć na uwadze, że jedną z porcji warzyw lub owoców może być szklanka (ok 200 ml) soku. Zatem dobrym pomysłem na zdrowe śniadanie będzie np. miska płatków zbożowych z mlekiem czy jogurtem i orzechami albo kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z pomidorem, serem czy chudą wędliną, a do tego właśnie szklanka soku.

Kanapka nie musi być nudna. Przepisy Darii Ładochy

Źródło:
TVN

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wesoły

Ja nie jadam od zawsze i jestem szczupły. Był moment jak jadłem i przytyłem. Uważam, że lepiej nie jeść śniadań i jeść bardzo lekki ostatni posiłek przed 20:00.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3