Freeganizm – sposób na niemarnowanie jedzenia i duże oszczędności

Katarzyna Dębek
Coraz więcej ludzi sprzeciwia się marnowaniu jedzenia i żyją w duchu zero waste, nazywamy ich freeganami.
Coraz więcej ludzi sprzeciwia się marnowaniu jedzenia i żyją w duchu zero waste, nazywamy ich freeganami. 123 RF
Freeganizm to świetny sposób nie tylko na duże oszczędności, ale przede wszystkim na to, aby nie marnować jedzenia. Rzesze freeganów przeszukują śmietniki pod marketami w celu znalezienia żywności, która nadaje się do spożycia! Jak wygląda freeganizm w Polsce?

W domach na całym świecie marnuje się mnóstwo jedzenia. Według Organizacji Narodów Zjednoczonych jest to około 1,3 mld ton żywności, którą można byłoby jeszcze spożyć! W Polsce sytuacja nie wygląda najlepiej. W naszym kraju w ciągu jednej sekundy trafia do kosza 92 kg produktów spożywczych.

Co to jest freeganizm?

Freeganizm to połączenie dwóch angielskich słów" „free” („darmowy”) oraz „veganism („weganizm”). To ruch w duchu zero waste, który sprzeciwia się marnowaniu jedzenia i antykonsumpcyjnemu trybowi życia. Freeganie tworzą pewnego rodzaju wspólnotę, która dzieli się jedzeniem bezgotówkowo z innymi (freeganizm ma wiele wspólnego z food sharingiem) i pozyskuje produkty zdatne do spożycia ze śmietników (najczęściej tych usytuowanych przy dużych sklepach), miejsc przy straganach z żywnością, ale też z innych źródeł, np. grup tematycznych na Facebooku czy specjalnych lodówke dostępnych w miejscach publicznych. Jest to temat dosyć kontrowersyjny i u niektórych wywołujących obrzydzenie. Jednak to, co motywuje freegan to ochrona przed wyrzuceniem żywności i przedmiotów, które nadal są użyteczne i zdatne do spożycia.

Dowiedz się więcej:

Tiktokerka buszuje po śmietnikach i znajduje mnóstwo dobrego jedzenia

Agata Przygodzka, która określa się mianem freeganki, często publikuje w swoich mediach społecznościowych „śmietnikowe łupy”, ale zaznacza, że jej samej często zdarza się marnować jedzenie!

Na zdjęciu: Kapusta, dynia, papryki, pieczarki, cebule, maliny, truskawki, pietruszki, jabłka, cytryna, limonka, awokado, pomidory – zabrakło tylko bananów, które znajduje zwykle w takich ilościach, jakby w Polsce były plantacje – komentuje zdjęcie Agata

Na swoim TikToku opublikowała filmik, na którym pokazała produkty wyrzucone do śmietnika, nadające się jeszcze do zjedzenia.

@przygotka

moj kolejny wypad na skip, czyli : wycjagnelam to ze sklepowego śmietnika #freeganizm#freeganizmpolska#jedzenie#ześmietnika#dlaciebie#tiktokpolska#owoce

Believe Me - Navos

Freeganizm w Polsce

Freeganizm w Polsce staje się coraz bardziej popularny. Ludzie mają świadomość, jak dużo jedzenia się marnuje, a dzięki „skipom”, czyli wyjściom na miasto w poszukiwaniu darmowego jedzenia, mogą zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy. Istnieje nawet freegańska grupa na Facebooku Freeganizm Polska, która ma ponad 30 tysięcy członków.

Grupa ma na celu ratowanie dobrego niezepsutego i nieprzeterminowanego jedzenia nadającego się do spożycia, spod ramp rozładunkowych przy hipermarketach, w szczególności przy Biedronce, ale także innych. Robimy dobry uczynek, oszczędzamy pieniądze, mamy darmowe jedzenie, no i dobrą dietę, bo dużo witamin.

Internauci dzielą się informacjami o miejscach, gdzie można znaleźć dużo dobrego i zdatnego do spożycia jedzenia.
Bardzo ważne jest to, że freeganie nie sięgają po zepsute produkty. W takim razie jak one się znalazły w śmietniku? Jest wiele powodów:

  • Data ważności – produkt po terminie nie może być już sprzedany. A przecież data ważności jest tak naprawdę okresem orientacyjnym. Gdy produkt jest właściwie przechowywany, może być nadal dobry, nawet po przekroczeniu terminu.
  • Rebranding marki – wiele produktów sklepowych z powodu zmiany logo lub kolorystyki na opakowaniu jest wyrzucanych.
  • Zwroty i reklamacje – niektóre produkty wracają do sklepów z powodu niezadowolenia klienta lub naruszenia opakowania podczas transportu. Niektóre uszkodzenia są powodem tego, że towar nie może wrócić ponownie do sprzedaży, a jest w pełni sprawny lub nadaje się do spożycia.
  • Mało atrakcyjny wygląd – wielu ludzi kupuje oczami. Owoce lub warzywa, które są powykrzywiane czy dojrzałe, konsumenci „omijają szerokim łukiem”, a w konsekwencji niechciane produkty lądują na śmietnikach.
  • Wymiana asortymentu – dotyczy to zwłaszcza roślin, w tym sadzonek lub produktów związanych z akcjami promocyjnymi.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kobieta

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronakobiet.pl Strona Kobiet