Kondycja fizyczna Polaków uległa znacznemu pogorszeniu z powodu pandemii. Lockdowny, zamknięcie obiektów sportowych i praca w domu negatywnie odbiły się na poziomie aktywności fizycznej. Jak wynika z najnowszego raportu MultiSport Index 2022, po tych 2 ciężkich latach tylko 65 proc. dorosłych rodaków ćwiczy przynajmniej raz w miesiącu, a to jest o 3 proc. mniej względem danych z poprzedniego roku.
Najchętniej sport w naszym kraju uprawiają:
- młodzi ludzie w wieku 18-24 lata (tak deklaruje 78 proc. osób),
- osoby pracujące (70 proc.),
- ludzie zarabiający minimum 5 tys. złotych netto (78 proc.),
- mieszkańcy miast powyżej 200 tys. mieszkańców (75 proc.).
Spacery to najbardziej popularna aktywność fizyczna
Pandemia zmobilizowała Polaków do częstszego spacerowania – względem 2021 roku ta liczba wzrosła o 7 punktów procentowych. Obecnie taką aktywność deklaruje 32 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu jest jazda na rowerze, do której przyznaje się 31 proc. respondentów (spadek o 3 punkty procentowe względem 2021 r.). Dużym zainteresowaniem cieszy się również pływanie (16 proc.), a co piąty aktywnie fizyczny Polak wybiera trening w profesjonalnym klubie fitness (20 proc., wzrost o 8 p.p.).
Co motywuje Polaków do aktywności fizycznej?
Jak się okazuje, Polacy po pandemii podejmują się aktywności z innego powodu niż przed pojawieniem się COVID-19. Wcześniej było to wsparcie zdrowia fizycznego, za czym opowiedziało się 47 proc. aktywnie ćwiczących osób.
W pierwszym roku pandemii nastąpiła zmiana naszych zachowań, do czego przyczyniły się m.in. nadmierny stres, problemy z kręgosłupem czy też wzrost masy ciała – wtedy też istotne w kontekście aktywności stały się wszelkie motywacje dotyczące zdrowia (23 proc.), samopoczucia (24 proc.) i sylwetki (23 proc.).
Obecnie Polacy ćwiczą głównie dla zdrowia psychicznego – tak wskazało 42 proc. badanych. Aktywność fizyczna stała się szczególnie ważna dla osób po 30. roku życia oraz czterdziestolatków.
Postrzeganie aktywności fizycznej jako formy profilaktyki zdrowotnej zyskuje na znaczeniu wśród osób od 25. do 30. roku życia, stając się także główną motywacją do ćwiczeń dla seniorów w wieku 60+.
Trzech na pięciu Polaków nie wypełnia zaleceń WHO
Z badania wynika, że Polacy nie przestrzegają zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dotyczących aktywności fizycznej. Tylko dwóch na pięciu podejmuje się co najmniej 150-minutowego umiarkowanego treningu lub 75-minutowej intensywnej aktywności fizycznej w tygodniu.
– Jest to niepokojący wynik, tym bardziej, że nie możemy mieć pewności, czy deklaracje oddają stan faktyczny. Dodatkowo warto pamiętać, że aktywność jest aktywności nierówna. Dla 13 proc. aktywnych fizycznie Polaków jedyną formą ruchu, jaką podejmują, jest spacer, a ten zazwyczaj nie jest wystarczający, by efektywnie wypełnić rekomendacje WHO i spowodować korzystne zmiany dla zdrowia – podkreśla dr hab. n. med. Ernest Kuchar, specjalista medycyny sportowej i chorób zakaźnych z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Jednocześnie jednak 28 proc. naszych rodaków deklaruje, że chciałby ćwiczyć częściej. To samo mówią osoby w wieku 18-64 lata, które nie wypełniają deklaracji WHO – dotyczy to 28 proc. osób w tej grupie.
Niestety, do najliczniejszej grupy Polaków, którzy nie są aktywni fizycznie, należą osoby powyżej 55. roku życia (43 proc.), a także zarabiające 1-2 tys. zł netto (49 proc.) oraz te, które wykonują pracę stojącą (45 proc.)
Spada aktywność fizyczna Polaków
Nie wszyscy Polacy wytrwali w swoich pandemicznych postanowieniach dotyczących aktywności fizycznej – spadła ona do poziomu sprzed pojawieniem się koronawirusa o 3 punkty – aktywnych jest tylko 65 proc. z nas. Jak natomiast wynika z badania pół miliona ludzi, którzy właśnie zrezygnowali z uprawiania sportów, są to osoby, które robiły to tylko 1-3 razy w miesiącu. Okres pandemii zweryfikował więc postawę najmniej aktywnych mieszkańców Polski.
– Można przypuszczać, że te osoby, ze względu na zbyt rzadko podejmowaną aktywność, nie miały okazji odczuć pozytywnego wpływu regularnego ruchu na kondycję fizyczną i psychiczną, a także nie udało im się wyrobić nawyku w tym zakresie. Warto uświadomić sobie, że wypracowanie zdrowego nawyku – takiego, jak regularne treningi – jest procesem, który według badań może trwać od 18 do 254 dni. Aby wytrwać w tej drodze, pomocne może okazać się z jednej strony poszukiwanie takiego sportu, który sprawia nam przyjemność, a z drugiej – stosowanie metody małych kroków. Warto także podejść do sportu jak do inwestycji w zdrowie „na przyszłość” i szczególnie na początku nie stawiać sobie wyśrubowanych celów do osiągnięcia – mówi Mateusz Banaszkiewicz, psycholog zdrowia z Uniwersytetu SWPS.
Popularyzacja sportu w Polsce
Za popularyzatorów aktywności fizycznej wśród Polaków uważa się przede wszystkim sportowców i osoby z najbliższego otoczenia. Dodatkowo co czwarty (25 proc.) aktywny zawodowo dorosły wskazuje, że na popularyzację aktywności fizycznej mają wpływ pracodawcy, oferujący benefity pozapłacowe z zakresu sportu i rekreacji, takie jak np. karta MultiSport.
Przytoczone dane pochodzą z cyklicznego badania aktywności fizycznej i stylu życia Polaków MultiSport Index, które jest wykonywane od 2017 roku. Przeprowadzone zostało na zlecenie Benefit Systems przez Kantar przy współpracy z firmą badawczą Minds&Roses, z wykorzystaniem techniki wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo (CATI). Zrealizowano je na reprezentatywnej, losowej próbie 1 400 Polaków powyżej 18. roku życia
Czas na rower
Szeremeta odrzuciła pół miliona
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Anna Dymna w telewizji olśniewa wyglądem. Czas stanął dla niej w miejscu [ZDJĘCIA]
- Łukasz Nowicki z młodziutką żoną na salonach. Wygląda jak jego córka!
- Weronika Rosati rozebrała się do rosołu. Chwilę później cała się ślizgała... Powabna?
- Buty, które miała na stopach Cichopek, wyprzedają się na pniu! Padliśmy na widok cen