Pięć prostych sposobów, by nasz mózg funkcjonował sprawnie, nawet w domowej izolacji

opr. AMA
Zielona herbata wyostrza jasność umysłu i zdolność koncentracji. Pomoże też woda, bo odpowiednie nawodnienie jest niezbędne, aby dobrze działały wszystkie komórki ciała pixabay
Zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności, różnego rodzaju gry, odpowiednia dieta, czytanie książek i aktywność fizyczna. To wszystko może wpływać na to, że twój mózg będzie w formie nawet w tak wyjątkowym okresie, jak siedzenie w domu w czasie pandemii koronawirusa.

1. Trenuj swoje szare komórki

Możemy usprawnić swoje funkcje poznawcze - w tym pamięć roboczą i szybkość podejmowania decyzji. Choćby takie codzienne czynności, jak praca na laptopie, słuchanie muzyki czy ciekawa dyskusja (w gronie rodzinnym czy z przyjaciółmi wirtualnie) pobudzają naszą aktywność umysłu, chociaż nie do końca jesteśmy tego świadomi. Każdy mięsień, który trenujemy, staje się z czasem coraz silniejszy i bardziej wytrzymały. Tak samo jest z mózgiem. Im częściej go „trenujemy”, tzn. stymulujemy do działania, tym większe „ciężary” intelektualne jest w stanie podnosić. Nasz mózg z pewnością rozrusza rozwiązywanie krzyżówek, partyjka szachów, rozgrywka scrabble czy strategiczna gra komputerowa. Nawet niepozorne gry planszowe usprawniają myślenie - poleca je sama Mensa, stowarzyszenie ludzi o najwyższym ilorazie inteligencji.

2. Nakarm mózg

Mózg pobiera 20 procent energii z tego, co jemy. Warto więc się przyjrzeć naszemu menu. Koniecznie powinny się w nim znaleźć czarne jagody - bo to istna bomba antyoksydantów, które chronią mózg przed tzw. stresem oksydacyjnym i wolnymi rodnikami, poprawiają pamięć, a nawet mogą obniżyć ryzyko chorób otępiennych, np. choroby Alzheimera.
Szczególnie energetyczne paliwo dla naszego mózgu stanowią produkty z kwasami DHA i EPA (rodzaje kwasu omega-3). Kwas DHA jest istotnym budulcem neuronów (60 proc. kory mózgowej zbudowane jest z DHA). Usprawnia on zdolności umysłowe, chroni neurony przed rozwojem zmian zapalnych i ich obumieraniem. Zaś kwas EPA pełni kluczową rolę m.in. w przekazywaniu impulsów nerwowych. W kwasy te szczególnie obfitują tłuste ryby morskie, np. łosoś, śledzie, sardynki. Z napojów powinniśmy pić bogate w polifenole (przeciwutleniacze): zieloną herbatę (wyostrza jasność umysłu i zdolność koncentracji). Pomoże też woda, bo nawodnienie jest niezbędne, aby dobrze działały wszystkie komórki ciała.

3. Zrób coś nowego

Według badań, doświadczając czegoś nowego, decydując się na jakąś nową aktywność, hobby, naukę nowego języka, poznając nowe osoby, zwiedzając nowe kraje, stymulujesz swój mózg. Ta dodatkowa stymulacja i bodźce wzmagają synaptogenezę, czyli procesy powstawania nowych połączeń między komórkami nerwowymi. I tak np. ucząc się nowej umiejętności i trenując ją, programujemy swój mózg na wyższe obroty. Taki trening aktywuje również mielinizację, czyli powstawanie otoczek mielinowych wokół aksonów. Te warstwy mieliny są jak dodatkowa porcja mocy dla neuronu, który dynamiczniej przesyła impulsy - w efekcie myślimy sprawniej i szybciej.

4. Ćwicz przy otwartym oknie

W zdrowym ciele sprawny mózg! Potwierdzają to specjaliści. Regularna aktywność fizyczna i świeże powietrze znakomicie działają nie tylko na kondycję fizyczną, ale również na kondycję naszego mózgu. Tyle że w okresie, gdy w obawie przed pandemią, zgodnie z przepisami, musimy często spędzać czas w czterech ścianach, trzeba sobie poradzić z ćwiczeniami w domu przed otwartym oknem. Każda aktywność w tym okresie przyniesie dużo korzyści. Specjaliści przekonują, że najlepsze są ćwiczenia aerobowe - najlepiej usprawniają przepływ krwi do narządów, w tym do mózgu oraz stymulują hipokamp, czyli strukturę mózgu odpowiedzialną za zdolności poznawcze i pamięć.

5. Otwórz książkę i zaczytaj się

Nic tak nie pobudza wyobraźni i nie wzbogaca wiedzy jak książka. Wielowątkowa narracja, rozbudowana metaforyka, inne perspektywy, punkty widzenia - to wszystko usprawni działanie naszej szarej materii i pobudzi do myślenia. Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda stwierdzili, że dobra książka może być jak osobisty trener dla naszego mózgu. Podczas badania grupa osób została poproszona o przeczytanie dzieła angielskiej pisarki Jane Austen, a jednocześnie ich mózgi badano za pomocą rezonansu magnetycznego. Okazało się, że już na początku lektury urządzenie odnotowało zwiększony przypływ krwi do mózgu, także do tych obszarów, które teoretycznie nie były używane. Co więcej, im trudniejszy tekst, tym bardziej pobudzone neurony i ostrzejszy intelekt! Niezależnie, jaką lekturę wybierzemy (eksperci polecają klasykę literatury), pogłębimy ciekawość świata, rozwiniemy słownictwo, zdolności komunikacyjne, analityczne, usprawnimy pamięć i koncentrację.

Koronawirus: złe wieści dla planujących ślub

Wideo

Materiał oryginalny: Pięć prostych sposobów, by nasz mózg funkcjonował sprawnie, nawet w domowej izolacji - Dziennik Bałtycki

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3