Zabawa dziewczynek a stereotypy. Wyniki badań
Współcześnie wychowywane dziewczynki są bardziej gotowe i otwarte na różnorodny świat. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Grupę LEGO i Instytut Geeny Davis*. Aż 90 proc. polskich dziewczynek w wieku 6-14 lat zgadza się z twierdzeniem, że „to ok, jeśli dziewczynki chcą grać w piłkę nożną, a chłopcy – tańczyć w balecie”. Jednocześnie dziewczynki (60 proc.) w mniejszym stopniu niż chłopcy (75 proc.) zgadzają się z twierdzeniem, że niektóre aktywności są przypisane konkretnej płci.
Niekiedy, jednak to my, dorośli, narzucamy dorastającym dziewczynkom stereotypowe zabawy czy sposób bycia. Z badań wynika, że:
- cztery razy częściej zachęca się dziewczynki do śpiewania niż chłopców,
- trzy razy częściej zachęca się chłopców do nauki programowania niż dziewczynki,
- trzy razy częściej zachęca się dziewczynki do gotowania i pieczenia niż chłopców,
- trzy razy częściej zachęca się chłopców do grania w gry na telefonie i zabawy klockami LEGO niż dziewczynki.
Pomimo tego, że dziewczynki same nie postrzegają innych osób w kategoriach płci, z badań wynika, że aż 43 proc. z nich obawia się tego, że zostaną wyśmiane z powodu używania typowo „męskich” zabawek.
Poza tym rodzice dziesięć razy częściej przypisują role wynalazców i inżynierów mężczyznom niż kobietom (91 proc. vs. 9 proc.). Analogicznie jest z rolami sportowców, tylko, że stosunek ten wynosi 87 proc. (mężczyźni) do 13 proc. (kobiety).
Można więc śmiało powiedzieć, że wciąż warto zachęcać dorosłych do tego, by stwarzali dzieciom warunki do swobodnego wyrażania siebie, dawali najmłodszym wolność w działaniu i pokazywali im różnorodne zabawy.
Co zrobić, by dziecko czuło się wolne w zabawie? Zachęcajmy dzieci do różnych aktywności
W kontekście przytoczonych wyników badań bardzo ważne jest to, by zachęcać dzieci do różnorodnych aktywności, a przede wszystkim dawać przyzwolenie na zabawę, która faktycznie sprawia im radość, niezależnie od ich płci.
W jaki sposób zadbać o to, by dziewczynki nie czuły obaw związanych z wykonywaniem aktywności stereotypowo przypisywanych mężczyznom? I jak pokazać chłopcom, że mogą w przyszłości zostać pielęgniarzami, nauczycielami czy opiekunami dzieci, jeśli tylko mają na to ochotę? Sprawdźcie sposoby na zabawy wolne od stereotypów opracowane przez Grupę LEGO.
*Badanie ukończyło łącznie 6 844 respondentów. Sprawdzono, czy rodzice definiują kreatywność w różny sposób w odniesieniu do swoich synów i córek. Rodzice dzieci w wieku od 6 do 14 lat wypełniali pierwszą część ankiety, a następnie wyrażali zgodę na wypełnienie drugiej części przez ich syna lub córkę.