Witarianizm – na czym polega i jakie daje efekty? Wady i zalety diety witariańskiej oraz komu jest polecana

Daniel Grzegorzek
Dieta witariańska to bardzo restrykcyjna dieta. Warto skonsultować stan zdrowia z lekarzem i wówczas podjąć decyzje o ewentualnym odchudzaniu.
Dieta witariańska to bardzo restrykcyjna dieta. Warto skonsultować stan zdrowia z lekarzem i wówczas podjąć decyzje o ewentualnym odchudzaniu. Sponchia Pixabay.com
Witarianizm jest dziś jedną z wegańskich diet, a zarazem stylem życia. Promują go wpływowi celebryci i youtuberzy. W artykule wyjaśniamy, co to jest witarianizm, na czym polega i jakie przynosi witarianizm efekty. Wskazujemy również, komu jest zalecana dieta witariańska oraz z jakimi zagrożeniami wiąże się jej praktykowanie. Proponujemy ponadto kilka przykładowych witariańskich przepisów.

Witarianizm jak każda dieta ma swoje wady i zalety. Ważne jest przy jej stosowaniu zrównoważone i mądre posiłki. Będąc na diecie witariańskiej, należy być pod stałą opieką lekarską i monitorować swoje zdrowie.

Co to jest witarianizm i jakie są jego zasady?

Witarianizm to sposób żywienia, który dopuszcza spożywanie jedynie surowych produktów lub poddanych obróbce cieplnej w temperaturze maksymalnie 42 stopni Celsjusza. Witarianie zazwyczaj nie jedzą mięsa i jego przetworów. Odstawiają je zarówno z powodów zdrowotnych, jak i ideologicznych. Nie chcą bowiem zadawać cierpienia zwierzętom, a jednocześnie podkreślają, że spożywanie mięsa zwiększa ryzyko zachorowania na choroby przewlekłe – zwłaszcza nowotwory oraz schorzenia układu krwionośnego.

Czytaj także

Dieta witariańska wyklucza produkty przetworzone, zawierające sztuczne konserwanty, barwniki czy wzmacniacze smaku. Witarianie nie spożywają także ziemniaków, ryżu oraz produktów z mąki. Nasiona strączkowe i zbożowe są spożywane po obróbce cieplnej - skiełkowane albo moczone, rozdrobnione i suszone w temperaturze do 42 stopni.

Dieta witariańska opiera się na jedzeniu owoców, warzyw, orzechów, pestek i nasion, kiełków, jadalnych na surowo grzybów oraz tłoczonych na zimno olejów. Witarianie często przygotowują wyciskane za pomocą wyciskarki wolnoobrotowej soki oraz koktajle. Zakładają, że organizm jest w stanie dobrze przyswajać z nich witaminy, dzięki rozbiciu komórek roślinnych. W diecie osób na diecie witariańskiej pojawia się również awokado, glony oraz drożdże nieaktywne.

Dieta przy Hashimoto – co jeść, a czego unikać, gdy choruje tarczyca?

Dieta witariańska – dlaczego właśnie ona?

Witarianie uzasadniają wybór tej diety jej naturalnym charakterem. Uważają, że prehistoryczny człowiek, przed wynalezieniem ognia, spożywał jedynie żywność w stanie surowym. Zdają się jednak zapominać, że z czasem organizm człowieka, w wyniku ewolucji, przystosował się również do jedzenia pokarmów poddawanych obróbce cieplnej.

Kolejnym argumentem mającym przemawiać za witarianizmem jest to, że podgrzewanie pokarmów powoduje niszczenie enzymów, antyoksydantów oraz witamin. W konsekwencji przygotowany pokarm staje się ich zdaniem bezwartościowy. Dodatkowo ma wywierać szkodliwy wpływ na zdrowie, co argumentują tym, że podczas obróbki cieplnej w wysokiej temperaturze wytwarzają się rakotwórcze substancje, takie jak wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne oraz nitrozoaminy.

Witarianie twierdzą ponadto, że dzięki przejściu na dietę witariańską czują przypływ energii, tracą na wadze, lepiej się wysypiają, rzadziej zapadają na infekcje oraz szybciej się regenerują.

Jakie są efekty witarianizmu i kto może stosować dietę witariańską?

Dieta witariańska zapewnia korzyści zdrowotne, które wiążą się ze spożywaniem dużych ilości produktów roślinnych. Dzięki temu można dostarczyć do organizmu cenne witaminy, minerały oraz enzymy. Przejście na witarianizm jest zalecane przede wszystkim tym osobom, które zmagają się z nadwagą oraz problemami trawiennymi. Dieta witariańska sprzyja oczyszczeniu organizmu, zapobiega nadciśnieniu, chorobom serca oraz nowotworom, a także pozwala obniżyć poziom złego cholesterolu LDL.

Przepisy na soki warzywne i owocowe – pomysły na smaczniejsz...

Wady diety witariańskiej

Witarianizm nie jest jednak pozbawiony wad. Przede wszystkim dieta witariańska naraża na szereg niedoborów pokarmowych, zwłaszcza białka, witaminy B12 i innych witamin z grupy B, jodu oraz witaminy D. Wskazana jest zatem ich suplementacja, jednak propagatorzy witarianizmu często wykluczają możliwość sięgania po leki i suplementy. W konsekwencji osoby będące na takiej diecie narażają się na szereg problemów zdrowotnych. Najczęściej występujące spośród nich to:

  • próchnica zębów,
  • osteoporoza i inne schorzenia związane z niską gęstością kości,
  • zaburzenia miesiączkowania,
  • zaburzenia hormonalne,
  • depresja i inne zaburzenia psychiczne,
  • zaburzenia odżywiania – zwłaszcza ortoreksja,
  • częste wahania nastroju,
  • niedowaga i niedożywienie,
  • bóle i zawroty głowy,
  • wahania poziomu cukru we krwi,
  • problemy z koncentracją,
  • bladość skóry,
  • anemia.

Dieta witariańska nie jest zalecana zwłaszcza kobietom w ciąży, karmiącym matkom, a także dzieciom i młodzieży w wieku dojrzewania. Z diety takiej powinny również zrezygnować osoby z glikemią oraz cukrzycą, ze względu na nadmiar cukrów prostych.

Poza tym należy zauważyć, że praktykowanie diety witariańskiej w naszym klimacie jest mocno utrudnione ze względu na ograniczoną dostępność świeżych produktów roślinnych w ciągu roku, poza sezonem. Dieta ta jest zalecana tylko osobom zdrowym. Nie powinna być prowadzona dłużej niż kilka tygodni, najlepiej ją stosować latem lub wczesną jesienią.

Czytaj także

Witarianizm przepisy

Przedstawiamy kilka przepisów na zdrowe, szybkie i pożywne przepisy witariańskie:

  • koktajl z bananów, awokado, jabłka, kiwi oraz szpinaku, z dodatkiem namoczonych orzechów laskowych,
  • surówka z zielonego ogórka, kapusty pekińskiej, rzodkiewki i pora, z dodatkiem suszonych pomidorów i jednej łyżeczki oleju lnianego tłoczonego na zimno,
  • surowa cukinia nadziewana papryką, pomidorem i namoczonymi wcześniej orzechami włoskimi,
  • barszcz z kiszonych buraczków, z dodatkiem pomidorów, czosnku, cebuli i sosu z orzechów nerkowca.

Dietetyczka o najczęstszych błędach popełnianych przy odchudzaniu. Jak nad tym zapanować?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3